Sekalaiset keskustelut haukoista - Misc. Falcon Discussion

Avatar
Control
Registered user
Viestit: 1154
Liittynyt: 27 Syys 2009 22:03
14

Viesti Kirjoittaja Control »

Tosiaan, ei tullut edes mieleen nuo "vihreät arvot". Jotenkin olen jo tottunut, että ne pesivät keskellä kaupunkia rakennusten tarjoamissa koloissa. Ja ravinnon puolesta kaupungit on hyviä apajia muuttohaukoille.

MInua on pitkään ihmetyttänyt miksi ne harvat Suomessa pesivät muuttohaukat tekevät pesänsä suolle ja maahan? Voiko joku valaista mikä järki tuossa on? Itse en ole löytänyt tähän dilemmaan ratkaisua.
Annie

Viesti Kirjoittaja Annie »

Kirjoitettiin samoihin aikoihin... ;)
Control kirjoitti: MInua on pitkään ihmetyttänyt miksi ne harvat Suomessa pesivät muuttohaukat tekevät pesänsä suolle ja maahan? Voiko joku valaista mikä järki tuossa on? Itse en ole löytänyt tähän dilemmaan ratkaisua.
"Vastaus": ne ovat suomalaisia haukkoja. :mrgreen:
Avatar
Millan
Registered user
Viestit: 6507
Liittynyt: 27 Syys 2009 20:52
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Millan »

Toisaalta, tiedetäänkö kaikki haukkojen pesinnät, jos vaikka jotkut kaupungissakin olisivat talojen katoilla. :bounce: Kalalokkien olen nähnyt viisikerroksisen talon katolla pesivän.
Marita...sääksikummitäti
Annie

Viesti Kirjoittaja Annie »

Luin nuolihaukoista, jotka syövät suolla sudenkorentoja...
Avatar
Control
Registered user
Viestit: 1154
Liittynyt: 27 Syys 2009 22:03
14

Viesti Kirjoittaja Control »

Pitää palata vielä tähän aiheeseen, kun en eilen enää jaksanut.
Millan kirjoitti:Toisaalta, tiedetäänkö kaikki haukkojen pesinnät, jos vaikka jotkut kaupungissakin olisivat talojen katoilla. :bounce: Kalalokkien olen nähnyt viisikerroksisen talon katolla pesivän.
Joo, eihän se tietysti absoluuttista ole.
Kirjassa Muuttohaukka - Taivaanjumala (Jorma Luhta), kirjoittajalla tuntui olevan hyvinkin tarkkaa tietoa määristä ja pesimäpaikoista. Oma pääni on sen verran laho, etten muista tarkkoja lukuja. Mielikuva on kuitenkin, että vain muutama pari pesisi jossakin päin kallionkielekkeillä (ei kuitenkaan Etelä-Suomessa).

Petolintuopas kertoo samasta asiasta lähes yhtä ylimalkaisesti näin:
Nykyään pesiviä pareja on yli 100. Muuttohaukka ei ole palannut vieläkään Etelä-Suomeen pesimään.
Suomessa muuttohaukka pesii yleensä suolla ja tekee pesän maahan.
Annie kirjoitti:
"Vastaus": ne ovat suomalaisia haukkoja. :mrgreen:
Suomalaisuus on tietysti aina hyvä ja positiivinen asia, mutta kun se menee jääräpäisyyden puolelle, täytyisi viheltää peli poikki. Varsinkin kun muuttohaukan vastustajina on suomalaiset kettu ja näätäeläimet.
Tilanne:
Kanta ei vahvistu, kun nämä syöttää poikasillaan noita pikkupetoja. Myöskään paikalliset eivät pidä näistä linnusta (uskoisin), koska ne verottavat metsäkanalintuja. Kaupunkilaiset eivät pidä puluista, koska ne sotkee ja siksi täytyy piikittää kaikki paikat. Piikittäminen myös maksaa verorahoja.
Ratkaisu:
Houkutellaan muuttohaukat kaupungin keinotekoisille "kallionkielekkeille" tekemällä pesiä ja ne hoitaa "puluongelman" pois.

Ja muuten, seurattuani pulun pesintää erittäin läheltä, niin itse kyllä arvostan näitä lintuja ihan kybällä. Ei ne ihan pienestä hätkähdä.
Avatar
Raisa
Registered user
Viestit: 1238
Liittynyt: 27 Syys 2009 11:43
14
Paikkakunta: Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Raisa »

Hei Control, selailin minäkin Jorma Huhdan Muuttohaukka-kirjaa, kun muistelin että siellä ei varsinaisista pesintälukumääristä ollut mainintaa. Se mistä Huhta kirjoittaa, on pesimispaikan valinta (Suomenkin oloissa). Ensinnäkin "kaikkia pesäpaikkoja yhdistää esteetön näköala kauas pyyntimaille".
Ja sitten niitä syitä, miksi muuttohaukkakanta ei vieläkään ole palautunut Suomen oloissa samalle tasolle kuin mitä se oli ennen DDT:n ja muiden myrkkyjen luontoon levittämistä, Huhta mainitsee muutamia.

1. Niitä ammutaan, vahingossa ja tahallisesti. (alkaen 20.8. vuosittain..)
2. Ympäristömyrkkyjä on edelleen käytössä. Jos haukan pesimissuota ympäröivät viljelyspellot, saalislinnuissa on myrkkyjä. "Äärimmäisiä taitoja edellyttävine elintapoineen muuttohaukka osoittautui luomakunnan eliölajeista altteimmaksi ympäristön myrkyttymiselle."
3. Polttoturvetuotanto supistaa saalismaita.

Siihen en ole löytänyt kirjoista selitystä miksi tosiaan muuttohaukka ei Suomessa tule kaupunkeihin pesimään, jos se tekee sitä Euroopan ja Pohjois-Amerikan suurkaupungeissa. Liian matalia rakennuksia?
When you talk, you are only repeating
what you already know,
but when you listen, you may learn something new.
~Dalai Lama~


Avatar is a part of the original image by Pieter Pretorius
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

stadinmummo kirjoitti:http://www.vartti.fi/artikkeli/6c41405a ... afe67ae15f
Tämä uutinen köytyi aamusella Vartti-lehden sivuilta.
Kanahaukka tuli herkuttelemaan töölöläisellä Gourmet-pululla.
En sitten osannutkaan laittaa sitä niin hienosti kehyksiin. Nyt nolottaa. :oops:
Varsin läheltä todistin itsekin tänään pulun elämän loppumista, kun katosi parempiin suihin kanahaukan napatessa sen lennosta :wassat:
Näytelmä tapahtui Helsingissä Hämeentiellä, kun kaikessa rauhassa odottelin bussia aamupäivällä. Eli katseet yläilmoihin, kaikkea yllättävää siellä sattuu, kaupunkien keskustoissakin. Tässä taas lisää tuosta siivekkäiden talvenvietosta :bird: :owl: :eagle:


All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Avatar
Control
Registered user
Viestit: 1154
Liittynyt: 27 Syys 2009 22:03
14

Viesti Kirjoittaja Control »

Kiitos Raisa näistä faktoista. :goodjob:
Huolestuttaa kuinka huono muisti voi olla. Ei siitä ole kuin pari kuukautta, kun kirjan luin ja muistiin ei ole jäänyt, kuin rippeet. Kuva

Perustelujesi kohtaan 1 viittasin minäkin ja kohdan 3 muistin luettuani tekstisi. Kohta 2 minua häiritsee, koska käytetäänhän muuallakin maailmassa ympäristömyrkkyjä, eikä nuo pulutkaan kaupungeissa taida olla ihan lyijyvapaita ja kuitenkin nuo maailmalla tuntuvat pärjäävän (ainakin kohtalaisen hyvin).

Tuon kun joku vielä minulle rautalangasta vääntäisi.
Avatar
Raisa
Registered user
Viestit: 1238
Liittynyt: 27 Syys 2009 11:43
14
Paikkakunta: Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Raisa »

Sen verran lisään vielä juuri tuohon 2. kohtaan liittyen:

Myrkyt ovat rasvaliukoisia, kylmissä elinolosuhteissa ja kovan rasituksen jälkeen ne lähtevät liikkeelle elimistöön linnun joutuessa käyttämään rasvavarantojaan. Osatekijä?

When you talk, you are only repeating
what you already know,
but when you listen, you may learn something new.
~Dalai Lama~


Avatar is a part of the original image by Pieter Pretorius
Avatar
Control
Registered user
Viestit: 1154
Liittynyt: 27 Syys 2009 22:03
14

Viesti Kirjoittaja Control »

No joo, tuohon en kyllä keksi enää mitään. Tuossa varmaan on se syy tai ainakin se osatekijä. :bow:
Avatar
Raisa
Registered user
Viestit: 1238
Liittynyt: 27 Syys 2009 11:43
14
Paikkakunta: Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Raisa »

Älä vain tänne suuntaan kumartele Control, tuokin juttu on samasta kirjasta...Kuva Mä vaan kirjoitan mitä olen lukenut.Kuva
When you talk, you are only repeating
what you already know,
but when you listen, you may learn something new.
~Dalai Lama~


Avatar is a part of the original image by Pieter Pretorius
Avatar
Raisa
Registered user
Viestit: 1238
Liittynyt: 27 Syys 2009 11:43
14
Paikkakunta: Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Raisa »

San Jose/Muuttohaukka Sophie

Tää on NIIN hauska juttu. Erityisesti sivun alimmainen kuva Sophien ruokakomerosta - viiriäisiä. Saa tehdä lahjoituksia - maksavat sentään 45 $/kk.. Ja olihan se kallis se eläinlääkärimaksukin. :D

When you talk, you are only repeating
what you already know,
but when you listen, you may learn something new.
~Dalai Lama~


Avatar is a part of the original image by Pieter Pretorius
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

:happyg: Olipa hyvä juttu, kiitos Raisa :happyg:
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Avatar
Raisa
Registered user
Viestit: 1238
Liittynyt: 27 Syys 2009 11:43
14
Paikkakunta: Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Raisa »

Daily Mailissä hienoja kuvia.




+ 1. lukijakommentti on mielenkiintoinen!
When you talk, you are only repeating
what you already know,
but when you listen, you may learn something new.
~Dalai Lama~


Avatar is a part of the original image by Pieter Pretorius
Avatar
Viivi
Registered user
Viestit: 64
Liittynyt: 12 Huhti 2010 11:53
14
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Viivi »

Raisa kirjoitti:Daily Mailissä hienoja kuvia.



+ 1. lukijakommentti on mielenkiintoinen!
Mulle tuli ilmoitus, että sivua ei enää ole - poistettu.
Sitä oppii vain silloin tällöin, mutta koko päivän unohtaa. A. Schopenhauer
Lukittu