Terveisiä luonnosta

Eila
Registered user
9

Viesti Kirjoittaja Eila »

Täällä lännessäkin on näkynyt muutamia meriharakoita. Ääni on kyllä "kuuluva" , kun he keskustelevat keskenään... :D
Minä pysähdyin lähipuiston penkille aamulenkilläni ja seurasin pikkuvarpusen perhettä. Paikalla oli koko perhe : kahdeksan lasta ja emot. He eivät välittäneet minusta ollenkaan , vaan nyppivät nurmikolta syötävää kiivaasti. Muutama lapsi yritti kerjätä emolta suupalaa , mutta emo oli lujana : nyt haetaan syötävät ihan itse ja sillä siisti. Siihen oli tyytyminen ja hyvinhän se ateriointi sujui koko porukalta. Hauskan näköistä touhua ! :P

Kuulin ohimennen Lasse Mårtensonin laulun " Ole Pienistä Hetkistä Onnellinen " . Sanat ovat hienot : Leo Länsi = Vexi Salmi.
Luonnon ollessa kauneimmillaan - nautitaan kesästä !!!

Liebe oder Freundschaft ist das Einzige das wächst, wenn man es teilt.
Love or friendship is the only thing that grows up if you share it .
Teppana
Registered user
12

Viesti Kirjoittaja Teppana »

birdlife.fi

Lintutilanne 15.7.2022

Lintumaailmassa eletään kesää ja syksyä. Osa linnuista ruokkii poikasiaan tai hautoo toista pesyettään, monet vesilinnut ja kottaraiset kerääntyvät parviin ja monilla kahlaajilla on jo kiire etelään.

Suokukkojen ja viklojen syysmuutto on ollut käynnissä jo toista kuukautta. Sirrien muutto on alkanut tässä kuussa, ja lähipäivinä on odotettavissa vanhojen suosirrien päämuutto. Sen lomassa muuttoparvista ja alavilta rannoilta voi etsiä kuovi-, iso- ja pikkusirrejä sekä muita kahlaajia. Varmimmin kahlaajia näkee, kun saderintamat ja ukkoskuurot pudottavat muuttajia korkeuksista alemmas.

Heinäkuun yllättävin lintuharvinaisuus oli Rovaniemeltä löytynyt Lapin ensimmäinen aavikkotasku. Lajia ei ole havaittu aikaisemmin heinäkuussa Suomessa ja keväälläkin hyvin harvoin. Loppusyksyisiä havaintoja on runsaat 20.

Muista heinäkuun lintuharvinaisuuksista mainittakoon keväästä asti Salossa ollut ruskosotka, paksujalka Ilmajoella, mehiläissyöjä Hangossa, isovesipääsky Porissa, mustaotsalepinkäiset Suonenjoella ja Puolangalla, punakottarainen Muhoksella ja harmaasirkku Torniossa.

- Aikainen lintu madon nappaa -
Untuvikko
Registered user
8

Viesti Kirjoittaja Untuvikko »

https://yle.fi/uutiset/3-12537847
Tuota ihmettelen... miksi karvapeitteistä nisäkästä, joka tykkää paistatella kallioisilla ja hiekkaisilla rannoilla hoitaen turkkiaan... miksi sitä piti kastella....?
marksaa
Global Moderator
Global Moderator
10

Viesti Kirjoittaja marksaa »

Yritin eilen, ihan läheltä, päästä näitä mun herätyskelloja kuvaamaan, mutta ne on niin kovia juoksemaan...
Sain sit ikkunan läpi kuvaa, mutta eihän ne ole rippikoululapsia, vieri vieressä. Auringon valot ja varjot
oli myös esteenä.

Kuva
Teppana
Registered user
12

Meriharakka, Haematopus ostralegus = verenpunajalkainen osterinsyöjä
marksaa
Global Moderator
Global Moderator
10

Olin kuvaamassa 4 km Espoon keskustasta viljapeltoja. Vehnää ja ohraa löytyi.
Ei ollu kauraa täälläkään kasvamassa.
Mistä hitosta sitä kauraa saadaan kaikkiin tuotteisiin?
Kaura-sitä ja kaura-tätä ja on niin terveellistä jotta.
Kahteen kesään en ole sattumoisiinkaan kaurapeltoja nähnyt, vaikka oon suomalaisii maaseutuja nähnyt?

Kuva
Vehnäpelto etualalla ja kohta valmista ohraa etäämpänä.

Kuva
marksaa
Global Moderator
Global Moderator
10

Käytän kattoparkkia eräässä isossa tavaratalossa, sielt saa parhaimmat leikkoruusut
ja pystyy nopeesti asioimaan.
Viime vuonna oli isot varoitustaulut - VAROKAA vihaisia lokkeja - nyt ei oo, mutt lokit ovat vihaisia.
Poikaset tulee asiakkailta kerjäämään ruokaa (tosin, en ole nähnyt kenenkään heittelevät safkaa) ja mammat vahtii korkeammalla ja tekee syöksyjä sekä pruittauksia. No mä olin kärrykatoksessa, kun nappasin näistä kahdesta kuvan.

Kuva
Pari viikkoa sitten Tapiolassa pieni poika tuli mun luo kertomaan, kun näiden emo meinas napata ranskiksii, joita hän söi äidin ja isin kanssa tässä vesiputouksen reunalla.
Nää poikaset ei kerjänneet, eivätkä olleet arkoja.

Kuva
Kuva
Teppana
Registered user
12

Tänään vietetään jälleen maailman ylikulutuspäivää, kertoo kansainvälinen ympäristöjärjestö WWF. Ylikulutuspäivä viestittää siitä, että maapallon uusiutuvat luonnonvarat on käytetty loppuun tämän vuoden osalta.

Ylikulutuspäivä lasketaan vuosittain tuoreiden tietojen perusteella, eli mitä enemmän kulutamme, sitä aikaisemmin ylikulutuspäivää vietetään. Nykyisellä kulutuksen tasolla tarvitsisimme WWF:n mukaan 1,75 maapalloa. Jos kaikki kuluttaisivat kuten suomalaiset, tarvittaisiin puolestaan yli kolme ja puoli maapalloa

@mtvuutiset.fi.fi

😡suomalaiset
marksaa
Global Moderator
Global Moderator
10

Meidän rannan kyhmyjoutsen on nyt lähtenyt vähän viidakkoretkelle, yksin oli.
En ole milloinkaan ennen nähnyt täällä järviruokojen seassa ja sentään 36 v oon näitä rantoja

Kuva
marksaa
Global Moderator
Global Moderator
10

Yksinään tää kyhmyjoutsen on tänäänkin. Nyt oli tullut väljemmille vesille.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Terveisiä luonnosta”