Terveisiä luonnosta

marksaa
Global Moderator
8

Viesti Kirjoittaja marksaa »

*** :smilie_wet_150:
Se yksinäinen auringonkukkakuningatar olikin viime syksynä siementänyt ja sitä 31.7. kuvatessani en todellakaan huomannut, että siellä alhaalla oli taimia... oonko mä tulossa vanhaksi, vai olinko niin hullaantunut sen isosta kukasta, et se häikäisi mut...
No, kuningatar nuokkuu ja valmistaa auringonkukansiemeniä ja rinsessa kukkii vieressä, halkaisija 26 cm.
Sen kukan keskiosa ei oo vielä pullistunut, se on vasta poikanen siis...
Auringonkukathan avaa kukat aina itään päin. Iso auringonkukkapelto, joka on meidän lähellä, on upee näky,
kun kaikki kukat on samaan suuntaan...

Kuva
Teppana
Registered user
11

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Jarmo Koistisen lintusäätiedote tälle päivälle, koskee Uuttamaata
Joten nyt menoks... :ornithologist:

la: Aamulla on kohtalaista-navakkaa länsituulta, joka päivän kuluessa kääntyy luoteeseen ja iltaa kohti vähitellen heikkenee. On selkeää tai puolipilvistä ja hyvä aamumuutto- ja haukkasää.

- Aikainen lintu madon nappaa -
marksaa
Global Moderator
8

Hyviä havaintoja
Teppana ... jospa saisit jonkun kuvankin napattua, ois mukavaa lisää tänne meidän sivulle...
Mä näin taas eilen sen tutun kanahaukan citykanijahdissa, melko läheltä, mut on niin nopee, et en ennättänyt
kaivaa kameraa...
Teppana
Registered user
11

Terveiset Viikistä :D
Mulla ei oo reissuillani mukana muuta kameraa kuin kännykkä, en oo innostunut kuvaamisesta. Tässä kuvassa yhdellä aidanseipäällä istuu pikkulepinkäinen, yks mun lemppareista. Sääksi ja merikotkakin näkyi ja jalohaikaroita, kanahaukka, varpushaukkoja, ruskosuohaukka, tuulihaukkoja, nuolihaukkoja jne.. ja kaikenlaista kahlaajaa mm. isosirri ja lapinsirri ja tylliparvi.... ihan kivasti :ornithologist:
Tänään kävin lintumessuilla katsomassa Markus Varesvuon esityksen lintukuvistaan, superhienoja kuvia :D

Kuva
Taustalla näkyy mm. Kallion kirkon torni ja oikealla Pasilan tv torni
marksaa
Global Moderator
8

Hieno kokonaisuus, merenlahti, kosteikko ja kiihkeärytminen Kallion kaupunginosa ja olkoon vaikka digimaailmantorni ja luonto on siis näin lähellä myös kaupunkilaista, kiitos
marksaa
Global Moderator
8

Me tavattiin lintujenkylpyaltaalla
, jossa kelluu kolme orvokkia, no en ehtinyt kuvata siitä, KO hän lensi maksa-
ruohonkukasta omia herkkujaan... oltiin aika kauan kimpassa - nokkosperhonen - ja minä
Kuva
Teppana
Registered user
11

Yle uutiset: Merikotka teki poikasennätyksen

https://yle.fi/uutiset/3-10940303

Kun näillä etelän lintumestoilla retkeilen, niin melko varmasti joka kerralla näkyy merikotka. Toissapäivänä Vuosaaren mäeltä näin seitsemän merikotkaa
:ornithologist:
vilma
Registered user
8

Viesti Kirjoittaja vilma »

Teppana kirjoitti: 29 Elo 2019 07:09 Kun näillä etelän lintumestoilla retkeilen, niin melko varmasti joka kerralla näkyy merikotka. Toissapäivänä Vuosaaren mäeltä näin seitsemän merikotkaa
Täällä Aurinkolahden rantakadulla kävellessä usein voi nähdä merikotkan liitelevän taivaalla.Paikallinen kalastaja on hyvinkin tuttu näille merikotkille !
ÄlläPee
Registered user
5

Viesti Kirjoittaja ÄlläPee »

Tänään oli vielä 25 astetta lämmintä. Kesästä jää tilastoihin seuraavaa: Kaakkureilla ei onnistanut pesintä,hautoivat luultavasti mutta poikasta ei näkynyt. Kalasääksillä luultasti 3 poikasta mutta ainakin kaksi. Vierailimme Karvakuonon kanssa Sääksilammella 25 ja 28 päivinä. Seuraavat kuvat ovat niiltä reissuilta.
Pyhänä oli sakea sumu maata myöten. Suolla saraheinät ja sammalet saavat syksyn värejä.
Kuva
Pesällä kaksi poikasta. Toinen söi aamiaista, kumpikaan ei tullut morjestamaan, aikuiset tulevat katsastamaan kulkijat.
Kuva
Kolmas poikanen istui etäällä "metelöimässä".
Kuva
Suon asukkaat paljastuvat kasteisesta verkostosta.
Kuva
Reissun ainut sieni oli HaaaRakas. 8-)
Kuva
Keskiviikkona oli vähän aurinkoakin näkyvillä. Pesä oli tyhjä, etäältä kuului sääksien huutelua..
Kuva
Sääksilammen taustalla jo sievästi väriä.
Kuva
Talsimme näitä ikiaikaisia peurapolkuja, nyt jo käpyjen peittäminä ovat.
Kuva
Vesilinnut tekivät pyörteitä lammen pintaan.
Kuva
:ugeek:
marksaa
Global Moderator
8

Kiitos AlläPee, olihan luontokuvia, KO Lassi Rautiaisella ikkään...
kaunista ja luonnonrauha henkii tänne asti
marksaa
Global Moderator
8

:fi:
Vietämmen Suomen luonnon päivää

... kukin tavallamme, puitakin voi halata, eikös sekin viikko oo viel menossa ja hieno päiväkin ulkoiluun
tai sit voi ikkunasta ihailla luontoa
Eila
Registered user
7

Viesti Kirjoittaja Eila »

Suomen luonnon päivän merkeissä kerron minäkin terveiset jänkhältä tunturista ! No - nää maisemat ovat tietysti muille tuttuja , mutta minä ihailin eka kertaa Lapin luontoa Kolarin ja Kittilän maisemissa hetkeä ennen ruskaa.
Tässä muutamia tunnelmakuvia näin aluksi ...

Ounasjoen rantaa.
Kuva
Helppokulkuista vaellusreittiä Ylläksen rinteillä.
Kuva
Kuva
Sit oli vähä haastavampaaki reittiä.

Kuva
Laajat Lapin maat - ihanat näkymät ! Ylläsjärvi taustalla kaukana.

Säät suosivat todella : koko viikon oli aivan ihanat ilman alat ! Kun muu Suomi kärvisteli vissiin helteissä , Lapissa nautittiin leppoisasta loppukesän säästä.
Liebe oder Freundschaft ist das Einzige das wächst, wenn man es teilt.
Love or friendship is the only thing that grows up if you share it .
Eila
Registered user
7

Ylläksen huipun kivikkoo. Kävelyreititkin olivat ihan ylhäällä aikas kivistä sorttia.
Kuva
Poroja oli kaikkialla. Täällä ylhäälläkin he löysivät kivenkoloista syötävää.
Minä niin tänne lähtiessäni toivoin , että poroja näkisin - ja kyllä näinkin !

Kuva
Avarat näkymät tuntureille. Ylläs - Pallas.
Kuva
Maaruskaa alkoi olla jo hienokseltaan havaittavissa.
Kuva
Kuva
Ilta Kittilässä , Levin huipulla.
Kuva
Myös täällä tuntureilla , niinkuin Alppien vuorillakin , ylhäällä täydellinen hiljaisuus puhutteli.
Hiljaisuus. Ei mitään ääntä mistään. Ei mitään.
Eila
Registered user
7

Vielä täytyy sanoa Lapin maisemista se , että olin yllättynyt pääskysten runsaslukuisuudesta . Hotellin nurkilla viihtyivät räystäspääskyt ; heillä oli pesiäkin alimman kerroksen parvekkeiden katoksissa. Ja runsaasti pääskyset risteilivät maisemassa pitkin päivää. Täällä kotinurkilla ei ole enää juurikaan pääskyjä näkynyt.

Minun huoneeni ikkuna oli tunturiin päin. Oli hieno herätä aamulla ja katsella suoraan lähellä nousevaa tunturin seinämää. Ja maasto oli todella karu. Mutta kaikesta huolimatta aamuisin näki haukan lekuttelevan pitkiä aikoja minun mielestäni sellaisen kivikon yläpuolella , ettei siinä olisi luullut olevan mitään syötävää. Jotain hän kuitenkin sieltä keksi , koska teki syöksyjäkin maahan. Ja ainakin kerran jäi pitkäksi aikaa maahan , varmaan löytyi hyvä paisti ! Siellä olis tarvinnu olla haukkojen tuntija - minä en tiedä , mikä oli lajiaan tää haukka. Jollain lailla muistutti kanahaukkaa , oli samalla lailla pitkähkö pyrstö , mutta minusta oli kuitenkin kooltaan pienempi lintu. Tunturihaukka ?

Matkan varrella pohjoisessa näki muuttavia kurkia ja myös muita lintuparvia matkalla etelää kohti.
Syksy on tullut.
Teppana
Registered user
11

Kiitos Eilalle reissukertomuksesta ja upeista kuvista :goodjob:
Ja se haukka oli todennäköisesti tunturihaukka, hieno havis (ja mä oon kade) :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Terveisiä luonnosta”