Kyllähän tämä on kuinsamettityynypitkäkintturouvan varpaille, sais nyt jo ehdokkaita tulla...
Täytyypä lähtee tarkistamaan, mikä tää komea poika on miehiään...
Viron mustahaikaralla on jo kolme munaa. Marksaan tuoma kuva rakenteilla olevasta pesästä rauhoittaa kyllä mieltä. Miten taitavia rakentajia he ovatkaan, kun arvelevat niinkin vaikeaan paikkaan saavansa aikaiseksi lujan pesän.
Kurkkasin Pontun kokoelmasivulla metsään ja osuin tällaisen kanssa samaan aikaan paikalle ...
Siellä tämä hahmo loikki arvokkaana eteenpäin. https://tv.eenet.ee/metsis.html
Liebe oder Freundschaft ist das Einzige das wächst, wenn man es teilt.
Love or friendship is the only thing that grows up if you share it .
Eila, antamiesi vihjeiden perusteella osuin minäkin samaan metsään, jossa kaksi metsoa levitteli pyrstöään soidinmenoissaan. Oliko koppelokin paikalla, en nähnyt. Nokan liikkeistä päätellen ääntäkin oli ilmassa. Olivatko metsot muuten joutuneet toistensa reviireille?
Luonto Portti kertoo, että mustahaikaran haudonta-aika on 32 - 38 päivää. Munat näin parin päivän välein 12.4.- 14.4.- 16.4 ja 18.4. Toukokuun puolen välin paikkeilla voi siis odotella kuoriutumisia tuon tiedon perusteella. Ihailtavaa, miten huolellisesti hautojan sammalkehys pidetään tuoreen vihreänä.
Poikasten kuoriutumisen aika lähestyy. Koirasemo kunnostaa ahkerasti pesää tuoden lisää vihreää sammalta. Mikäs ylvään linnun on odotellessa rauhallisella paikalla h-hetkeä.
Eila ja Mimmu, täällä me kirjoitamme kukin omista näkemistämme asioista, mutta se taitaa olla tämän palstan luonne. Olin näkevinäni Viron mustahaikaran yhdessä munassa selvärajaisen mustan aukon. Kuoriutumisen aika olisi kyllä käsillä näillä main.
Mukavaa, kun Teppanakin liityit seurantajoukkoon. Itse munat tulivat noin kahden päivän välein. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja poikasiltahan ääntä löytyy, kun kerran mustahaikaroita tulevat olemaan. Jännittävää. Nyt näkyikin selvästi, että kaksi on valmista maailmaan tuloon. Voiko niillä olla jo munan sisällä kova ääni? Muita äänikameroita ei ole minulla auki ja "kurnutusta" kuului.