Terveisiä luonnosta

ÄlläPee
Registered user

Viesti Kirjoittaja ÄlläPee »

Tämän aamun on sadellut lunta, räntää ja vettä vuorotellen. Muuttolinnut on pihalla kaivelleet lumen alta lehtikariketta etsien jotain kuvun täytettä. Onneksi vesisade välillä sulatti lumen ja sai maan näkyviin jonne lisäsin siivekkäille syötävää. Tämän aamun tulokkaita ovat ..punarinta ja lehtokurppa, mahtaa kurppa rievulla nokka tylsyä syötävää etsiessä. "Pesintähormoonit" eivät näy mittaavan lumen syvyyttä, normaalisti koppelo on muninut 19/20 viikon vaihteessa.
Pari päivää sitten olin hangella...1metri syvyyttä..
Kuva
Kuva
Kuva
Meillä hiirenkorvat ovat vielä ootolla mutta sitä ihampaa se sitten onkin :treehug:
:ugeek:

Teppana
Registered user

Viesti Kirjoittaja Teppana »

ÄlläPee :D eipä ole tuollaisia maisemia täällä etelässä näkynyt aikoihin.
Eikä viime talvena järripeippojakaan niinkuin edellisenä talvena.
Kyllä on kurpalla kovat ajat, toivotaan sille ja muillekin teidän huudeille palanneille linnuille onnea :D ja myös niille tuleville hiirenkorville :D
- Aikainen lintu madon nappaa -

Eila
Registered user

Viesti Kirjoittaja Eila »

Kuten Teppana edellä totesi , toivotaan muuttaville linnuille onnea pesintään ja eipä ole ÄlläPeen kuvaamia luminietoksia nähty täällä lännessäkään miesmuistiin. Niin monenlaista maisemaa mahtuu hienoon maahamme samanaikaisesti ! :D
Minä taas katselin kevään herättämiä puita tuossa ulkolenkilläni. Kaunis , hoikka koivu uudessa vihreässä puvussaan ! Aurinkoinen ja lämmin rinne kasvattaa hiirenkorvat upeasti.

Kuva
Ja ne minun ihailemani lehtikuuset ! Mikä upea kasvun alku oksistossa
ja vaaleanvihreä uusi puku !

Kuva
Liebe oder Freundschaft ist das Einzige das wächst, wenn man es teilt.
Love or friendship is the only thing that grows up if you share it .

Mimmu
Registered user

Viesti Kirjoittaja Mimmu »

Pesäpöntöt pelastivat tuulihaukan: katso harvinainen kuvasarja tuulihaukkojen parittelusta

Website

ÄlläPee
Registered user

Viesti Kirjoittaja ÄlläPee »

Keväisiä :!: kuvia meiltä täältä lumen ja jään maasta....
Aamulla hanki kantoi hirvetkin. Tästä naaras hirvi on tallustellut ja viimevuotinen vasa on seurannut.
Kuva
Purot on täynnä vettä metsissä on lunta vielä n.puolisen metriä.
Kuva
Telkkä on jo muninut kelon koloon. Hangella olleet untuvat paljastivat pesän.
Kuva
Tulvivaa jokea vielä, puiden juurilla hiukan sulaa.
Kuva
Meillä on soillakin enemmän lunta kuin Ylläksellä. Tässä on kaakkurilampi, rantamättäitä hiukan näkyy ja lähtevä hetelasku sulana. Lokki on vartoiomassa kelon latvassa.
Kuva
Kävin Karvakuonon kanssa katsastamassa myös teerien soidinpaikkaa. Siellä oli hehtaarin alue polettu ja vedelty siivillä urille.
Kuva
:ugeek:

Eila
Registered user

Kyllä on ÄlläPeellä upeita kuvia - erikoisen hieno on minusta tuo metsäpurokuva ! Niin erilaista voi saman maan alueella olla ; Teillä siellä vielä noin upeat hanget ja meillä lännessä maa vihertää , kevään kukat kukkivat - jopa voikukkia katselin tänään. :D
Mutta - kevättä kaikille ! :treehug:

marksaa
Global Moderator

Viesti Kirjoittaja marksaa »

:stars: Kyllä ÄlläPeen on mukava asua keskellä maisemakorttia :stars:

Kuva
Mulla oli niin aikainen keikka lapsenlapseni Sallan kanssa oikomishoitoon, että hädissäni katsoin väärin,
erään talon pihassa kukki valkoisenaan omenapuu - no, minä, EI-KU kurvasin takaisin ja kuvaamaan,
sit juttelin ittekseni, et tais olla koristeomenapuu

Eikä tässä vielä kaikki, oon yli 20 vuotta ajanut tään talon ohi, useita kertoja viikossa ja nyt jos yritin muistaa
mitä siin syksyllä on hedelminä, ei mitään käryy...

Eila
Registered user

Omenapuun kukkaloistoa edellä ! Tässä aurinkoinen voikukka ! :smilie_wet_150:
Kuva

marksaa
Global Moderator

Tuomet kukkii, oli yllätys mulle ja jarrut pohjaan ja nokka pöpelikköön, mistä pääsee niitä kuvaamaan...

Kuva
Mitenkäs meil onkaan niin paljon edellä tää kevät?

Noita aurinkoja l. voikukkia, mä oon jo saksinut 2 viikkooa pihanurtsilta.

marksaa
Global Moderator

Oli kukkaanpujennut myös tää mikä-lie-tahma-tervakko

Kuva

Teppana
Registered user

on paljon kauniita kukkia, pensaita ja puita
Tässä lemmikit

Kuva

Olen jo useana vuonna osallistunut Birdlifen haasteeseen "tunnista sata lintua".
Tänään tuli minulla sata lintua tänä vuonna täyteen. Aika myöhään tuon sata tänä vuonna saavutin, kun kaikki järjestetyt linturetket peruutettiin enkä ole kenenkään kaverin autoretkille uskaltautunut enkä julkisillakaan ole retkeillyt. Joten kaikki lajit olen nähnyt/kuullut pääasiassa omilla fillariretkilläni.
Tänään sadas laji oli ihana punavarpunen, se tervehti minua Vanhankaupunginlahdella tutulla viserryksellään "nice to meet you"
Luontoportin linkistä löytyy lisätietoa punavarpusesta, jos joku teistä kiinnostui

Website

Untuvikko
Registered user

Viesti Kirjoittaja Untuvikko »

Kävin vähän staijaamassa tekopesääni... rymistely uuteen tarkkailupaikkaan kuusitaimikon läpi kahisevassa 'peltipuvussa' tuntui tuhoisalta tarkkkailua ajatellen mutta kun oli virvelikin kainalossa niin rantaan piti päästä... suojavyöhykkeelle jätetyn ison kuusen alta aivan rannan tuntumasta löysin mieleiseni katselupaikan pesään... kuitenkin noin 40m ylenpänä lahden toisella puolella n.150m:n päässä oleva pesä oli vaan sellaisessa kulmassa että vain lavalle rahdatut keppien päät törröttivät... ehkä jotain kepien välissä liikahteli mutta saattoi olla männyn tuulessa heilahteleva oksakin... tunnin tihrustelu kiikarin läpi kävi jo silmiin eikä mitään varmaa havaintoa... pistin kiikarin roikkumaan oksan tynkään ja katsahdin veteen.. voisiko virveliä... samassa huomasin kuikan kelluvan lahdella n.20m:n minusta... ei aavistustakaan kuinka kauan se oli siinä ollut mutta rauhallisesti se suki itseään välillä pinnan alle kurkistaen... ja silloin kuului se sääksen huutosarjakin... kun emäntä tekee kalatilauksen... kuikan katselu sai jäädä kun aloin tähystellä taas puiden latvastoon... vielä kaksi sarjaa ja sitten koiras ponnisti jostakin lentoon... siipiään liikauttamatta se liiti pesän sivuitse laskujoen tulvaluhdan suuntaan... joutsenten nostama metakka kertoi että isosiipisen kalastajan saapuminen ei ollut kaikkien mieleen... vain hetki myöhemmin urossääksi pieni hauen loiro kynsissään tuli joen uoman suusta järvelle ja tasaisesti korkeutta lisäten kaartoi ohitseni pesälle... ja sinne se lavan keppien katveeseen lähes hävisi tästä kulmasta tiirustellen... ei siis ihme jos ei hautojasta havaintoa saanut... nyt taas katse veteen lahdelle... kaksi kuikkaa... ensin vähän kuin morjestellaan ympyrää uiden, sitten toinen suuntaa rantaan kurnuttavien sammakoitten sekaan.... ja työntää itsensä mättäälle ... ja asettuu hautomaan... olinkin rymistellyt rantaan noin 30m:n päähän kuikan pesästä...

marksaa
Global Moderator

Mukava lukea teidän luonnossaliikkumisestanne... upeeta sisältöä, kertokaapa lisää...

Löysin uuden kyhmyjoutsenen pesän, osoite Westendintie, eikä yhtään piilossa

Kuva

Teppana
Registered user

Terveiset Viikistä :smilie_wet_150:
Saaren vasemmassa reunassa näkyy merikotkan pesä, näin siellä molemmat emot ja kaksi poikasta, kolmatta ei näkynyt. Näkyivät jotenkuten jopa ilman kiikaria :ornithologist:
Kuvan otin kännykällä lahden toiselta puolen lintulavalta

Kuva

marksaa
Global Moderator

Naapurin omenapuut aloittivat kukinnan... ai ai on se kaunista katsella...

Kuva
eikä tässä vielä kaikki, vävypoika asenteli mun puhelimeen jonkun hiton appin, kuuntelen metsänreunassa linnunlaulua, äänitän sen... tähän asti meni hyvin, mut SIT-KU piti maalata ja mennä linnunlauluihin ja sielt
löytää kekä laulaa, sit mä sekoilin, pitää ottaa uusintakurssi... lapsenlapset kaik 4 osaa tään, kyll
ne opettaa iä:lle
Reenattiin, just golfkentällä...
Sanoma on se, et linnunlaulunsanomaa pitää levittää SIIS luontoon...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Terveisiä luonnosta”