Terveisiä luonnosta

Untuvikko
Registered user

Re: Terveisiä luonnosta

Viesti Kirjoittaja Untuvikko » 10 Heinä 2019 21:39

Olisipa lintujen pesilläkin tämän tasoista kamerateknikkaa esim. Seilissä... tai Linnasaaressa

Eila
Registered user

Viesti Kirjoittaja Eila » 11 Heinä 2019 16:46

Niittykuvia kotikulmilta :flowers: .
Maitohorsmasta on sanottu , että se on syksyn kukka ... no - onhan tässä kesää jäljellä vielä!
Kuva
On hiirenvirnaki nätti kukka !
Kuva

( laatu edelleen kännylaatua ; täs oli vielä pari kuvaa heinäkasveista , mut poistin ne - olivat näihin verrattuna vaatimattomii. )
Liebe oder Freundschaft ist das Einzige das wächst, wenn man es teilt.
Love or friendship is the only thing that grows up if you share it .

Eila
Registered user

Viesti Kirjoittaja Eila » 13 Heinä 2019 07:43

Kissankellot : tässä me taas olemme ! :D

Kuva

marksaa
Global Moderator

Viesti Kirjoittaja marksaa » 13 Heinä 2019 09:11

Ekat valkoposkien poikaset meidän rannassa... perässä seurasi kaksi poikamiestä, ikäänkuin bodyguardeina
Pesintää en oo hoksannut...

Kuva

Eila
Registered user

Viesti Kirjoittaja Eila » 15 Heinä 2019 17:13

Kurjenkelloja ...
Kuva

marksaa
Global Moderator

Viesti Kirjoittaja marksaa » 15 Heinä 2019 17:33

Kauniita...

Harakan- peuran- onko viel varsankin kello... MUT-KU ne ei saa rauhassa kasvaa tuolla ympäri Suomen teidenvarsilla, KO ne hemmetin niittokoneet jyrsii kaiken, mikä tienpintareelle nousisi ja kukkisi ja siementäisi ja leviäisi - kaikki vaan matalaksi ...
Pöpeliköt etäämpänä tiestä on eri juttu, raivatkoot niitä, et nähdään peurat ja hirvet...
Oon vuosien varrella ajannut tään maan isot tiet ja vaihtelun vuoksi monet kiharaiset pienemmät tiet ja jossain
vielä on niin kauniita teidenvarsia niittykukkineen. Lieneekö siellä tiepiirin päällikkö kauneudenkaipuinen vai säästääkö rahaa...
Ja sit jeesustellaan kurtturuusuilla ja lupiineilla.
UGH, olen puhunut...
Kurttu?ruusuhan on ainut, kun pystyy moottoritien kaistojen välissä, hirveessä lyijysaasteessa kasvamaan ja kukkimaan...

Eila
Registered user

Viesti Kirjoittaja Eila » 16 Heinä 2019 15:32

Totta turiset , marksaa. Niin just se on - ja etenkin kurtturuusupensaita isojen teiden kaistojen välissä olen itsekin ihaillut ja ihmetellyt niiden sitkeyttä ja samalla kauneutta. Jopa vuoristossa näki villinä kasvamassa samaa lajiketta reilun kilometrin korkeudella - on mulla kuvakin yksittäisestä näkemästäni ruususta alppipolun varrella laitumen lähellä ... Että sitkee lajike on. Ja ihana tuoksu!
Kuva

Eila
Registered user

Viesti Kirjoittaja Eila » 17 Heinä 2019 21:47

YLE - uutisissa kerrottiin tänään , että Alpeilla helleaalto on muodostanut Mont Blancin vuoristossa pienen "järven" lumirajan yläpuolelle. Tässä linkki uutiseen.

Itsekin olen liikkunut Mont Blancin vuorilla lumirajan yläpuolella , tänä vuonna en siellä käynyt , vaikka Alpeilla kävinkin.
Ilmastonmuutos puhuttaa nyt kovasti. Vuoristoreiteillä nyt viimeksikin kulkiessani pysähdyin monta kertaa katsomaan upeata luontoa nyt , kun se vielä on olemassa tällaisena , kuin se on. Olen saanut vuosien saatossa nauttia vuoriston ainutlaatuisesta maailmasta - sitä en koskaan unohda. Muistoja , joita ei kukaan voi koskaan ottaa minulta pois. Mutta aika muuttuu.
Sanoinkin alppilehmälle laitumen laidalla , että "täs me kaks pahista ny sit seisotaa. Sä tuhoot maailmaa sillä , ett sä olet lehmä ja mä tuhoon maailmaa sillä , että mä olen ihminen. Mut molemmat me osamme eletään."

Minä kuvittelin kulkevani vuoripoluilla ikäni kaikki - mutta se on nyt kohdallani ohitse. Surullista sinänsä , sillä se oli ns. "mun juttu". Ylävuoristo on jo itsessään mykistävä näky , juuri lumirajan yläpuolelta etenkin. Ja ihan oma maailmansa ovat myös vuoriston polkureitit maisemineen.
Mutta nyt mun pitää löytää nämä kotimaan kohteet - suunnittelenkin jo elokuun lopulla meneväni Ylläkselle , jossa en ole koskaan käynyt. Tiedä vaikka poroja näkisin ! :)

Eila
Registered user

Viesti Kirjoittaja Eila » 18 Heinä 2019 07:49

Tässä penkki lähimetsälammen rannalla. Tuumaustaukoo pitämään ( = ulkokaffeet juomaan ) ja lampimaisemaa katselemaan pysähdyn välillä näissä maisemissa liikkuessani.

Kuva
Kuva

Tänään luin juuri Kari Enqvistin mainion kolumnin - liitteenä tässä , lukekaapa ...

Eila
Registered user

Viesti Kirjoittaja Eila » 20 Heinä 2019 07:02

Täytyy oikeen mainit , ko aamukaffeel parvekkeella kattelin , kuinka viisi lokkia lensi ohilentoo - auramuodostelmas ( ! ) , siis ihan vahingos varmaanki oltii kymmenen sekuntii auras. Ei ollu kännykameraka tämmis , ett olisin kuvan napannu. Ei lokit usei misää auras lennä ... ett ihan silkka vahinko varmaa oli. Mut nätti näky : kauniin valkoiset linnut , pilvetön , sininen taivas ja kesäinen aamu ! :smilie_wet_150:

marksaa
Global Moderator

Viesti Kirjoittaja marksaa » 20 Heinä 2019 15:23

Pieni Kauniaisten kaupunki, Espoon sisällä, sen pienen pieni Gallträskin järvi, pienen pieni keskisyvyys n. 1 m

Ei ollu kuhanuistelijoita...
Kuva

marksaa
Global Moderator

Viesti Kirjoittaja marksaa » 21 Heinä 2019 06:11

Itseteossa...
selvis nyt sekin, mikä katkoo korkeassa istutusastiassa olevia petunioita
Kuva

marksaa
Global Moderator

Viesti Kirjoittaja marksaa » 21 Heinä 2019 07:45

Vuodesta 1982 tällä alueella patikoineena ja hiihtäneenä surullisena totean, kauniina sunnuntai aamuna,
et fillarit saa todella rumaa perunapeltoo aikaiseksi - pitäiskö vaan ajatella, että läskirengaspyöräilijät
pitää huolta kropastaan
Kaikki se herkkä aluskasvillisuus on runneltu todella leveiltä stradoilta, huh, huh

https://www.lapinkansa.fi/lappi/maastop ... Rhcoih2eJI
Nää varmaan ajoivat kauniissa muodostelmassa...

Kuva
https://www.facebook.com/kiilopaa/

Eila
Registered user

Viesti Kirjoittaja Eila » 21 Heinä 2019 08:32

Nyt on pakko ottaa kantaa kans ! Niin tärkeään aiheeseen tartuit , marksaa. :chat:
Nimittäin minua on pänninyt sama juttu näillä lännenkin ulkoilureiteillä. Fillaristit viilettää ihan pururatojakin pitkin niin , että väistellä saa tällainen sunnuntailiikkujakin ... :o
Kun tuo fillarointi maastossa kerran on niin suosittu liikuntamuoto kaikenikäisillä ihmisillä näköjään , eikö voitais rakentaa ihan omat kulkuväylät heille , että saavat pyörineen mellastaa mielin määrin heille merkityillä reiteillä. On ihan " pakko " vielä kerran vetää Alpit tähänkin : siellä ei pyöräilijää nähnyt millään maastoreiteillä pyörille merkittyjen alueiden ulkopuolella. Pyöräilijöille oli tehty omat väylät. Siellä jopa vuorihisseihin oli tehty pyörätelineet , joilla porukka vei pyöränsä yläilmoihin ja lähti sitte vuorireittii siitä alaspäin. Ja siellä oli vähä haastettaki ... itse en olis metriäkää lasketellu niissä maastoissa fillarilla alaspäin ...
Miksei se pyöräreittien teko onnistuis täällä Suomessakin , ei tarvittas mitää hissejäkää , kun tasaisemmilla alueilla , pienillä maastovaihteluilla ny kumminki , liikuttas. Ja etenki täällä lännessä , joka on entistä merenpohjaa laajoine tasamaa - alueineen. Pyöräilijätki varmaan kiittäs ! Taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty.
Ulkoilu on niin antoisaa , että luonnossa liikkumista ei pitäisi häiritä niin , että se sammuttaa liikkumisen ilon ihan tavallisellakin tallaajalla. Että voitais sanoo iloisesti , niinkuin Niilo Tarvajärvi radiolähetyksensä lopussa , että " ylös - ulos ja lenkille !".
:wave:
Me ollaan maltillisia :2thumbsup: Tuttava halus ostaa meidän tandemin ja yksöispyörällä pystyy sit revittelemään... LOL
marksaa

marksaa
Global Moderator

Viesti Kirjoittaja marksaa » 31 Heinä 2019 16:02

:smilie_wet_150:
Auringonkukka

Kuva
Siihen hän taas mun lomamatkan aikana kasvoi ja alkoi kukkia, jättikokoinenkin on... talviruokintasiemeniä...
Tämä on kolmas kesä, kun samassa paikassa tää yksinäinen kuningatar kukoistaa... kukaan ei ole sitä ekaa kertaa istuttanut, on varmaan jonkun linnun mukanaan tuoma siemen.
Ihmettelen sitä, et kun hän siementää maahan, miks niistä ei ala auringonkukkapelto muodostua ... outoa

ÄlläPee
Registered user

Viesti Kirjoittaja ÄlläPee » 31 Heinä 2019 17:53

Tultiin sitten helteestä viluun mutta tämähän on vain pukeutumiskysymys. Meillä on meneillään kukinnat : horsmalla, mesiangervolla, kanervalla ja unkarinsireeni kukkii jo toista kertaa.
Kuva
Kuva
Tääläkin asuu joku....
Kuva
:ugeek: Upea tuo auringonkukka...!

Eila
Registered user

Viesti Kirjoittaja Eila » 31 Heinä 2019 18:13

Hieno auringonkukka marksaalta - ja ÄlläPeen upeat kukat tässä edellä ! :)
Sattui sitten niin , että myös minä katselin kanervankukkia metsäpolun tuntumassa ja nappasin kännyllä kuvan ...
Kuva
...siis kanervat kukkii täälläkin.

marksaa
Global Moderator

Viesti Kirjoittaja marksaa » 03 Elo 2019 07:33

Aamuherätys...
Lähes mongolialaista kurkkulaulantaa muistuttavaan musisointiin sain herätä tänä aamuna varsin varhain...
toinen sepelkyynky vastaa vaahterasta ja innoissaan kakkii mun auton konepellille...

No heil on romanttinen suhe - tuttu perhe
Kuva

Teppana
Registered user

Viesti Kirjoittaja Teppana » 03 Elo 2019 08:09

Sepelkyyhky l. toukomettinen, naapurin kuusiaidan pariskunnan ilmestyminen keväällä on mun ilonaihe :D
Seplarit ovat vasta viime vuosina siirtyneet metsistä asutusalueille.
Viime syksynä lokakuun alussa satuin sopivasti sepelkyyhkyjen muuttoaikaan Porkkalanniemen kärkeen, nähtiin lähes 15 tuhatta seplaria lähtevän etelämmäksi :D :D
Kohta alkaa sepelkyyhkyjen metsästys :sad2:

Toukomettinen :shock: kiva kuulla, sopis vaikka elomettinen, kun taas on kujerrus lisääntynyt
Mä ryhdyn rakentamaan näille sepelkyyhkylakkaa, etteivät lähde metsästysaikaan mihinkään...

marksaa
- Aikainen lintu madon nappaa -

Eila
Registered user

Viesti Kirjoittaja Eila » 04 Elo 2019 08:56

Raikkaat huomenet parvekekaffeilta ! Seittemän astetta elokuun aamussa plussan puolella. Taivas pilvetön , koko maisema hiljainen. Kaikki linnutkin ovat lapsineen jossain muualla aamupalallaan . Puut ovat vielä vihreitä , pihlajanmarjat alkavat vähän punertaa.
Toivottavasti tästä tulee hyvä päivä kaikille - nautitaan kesästä ! :dancegirl:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Terveisiä luonnosta”