Merikotka, Viro 2016

Avatar
Teppana
Registered user
Viestit: 8515
Liittynyt: 02 Loka 2009 10:45
14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Pesällälentäjä kirjoitti:Psssst, Iidu, ja siis kylhän me kaik 'käydään looduksella' ...sielt just MÄ toin tiedon kameran avautumisesta tänne - eilen. Eikä kukaan mua huamaa ollenkaan :( Ei sais klikkiytyä kuten näissä monissa lintuosioissa on käynyt, mm. kauheeta toistens kiittelyä?? - (Mun ajatusta nyt tää...)
Pesällälentäjä hyvä ajatus sulla, samaa mieltä minäkin
:think:
- Aikainen lintu madon nappaa -
Tupuna
Registered user
Viestit: 99
Liittynyt: 15 Heinä 2016 21:55
7

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

MAHTAVAA :greenstars: , että pääsemme vielä seuraamaan tämän mieliinpainuvimman puun :treehug: ympäristön elämää rakkaan kotkaperheen keskusteluja kuunnellen. Lisäksi kaikki muut äänet mitä kuulemme ja maisema AAH..... Kauneus ja rauha.. Toivon myös, että edes vilauksen näkisimme tai vähän enemmänkin sydämenvaltaajista :hearts: jonakin yllättävänä hetkenä. Seuraillaan.....
Tupuna
Registered user
Viestit: 99
Liittynyt: 15 Heinä 2016 21:55
7

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Niin, Pesällälentäjän ajatus oli oivaltava... ;) Vähän olen samaa mieltä (klikkiytyminen, "liiallinen" kiittely, vaikka kyllä itsekin olen niin tehnyt, kun ajattelin, että on kohtelias tapa täällä). Näitä lintusivuja todellakin seuraa hyvin moni ei-kirjautunutkin, niin minäkin tein ennen. Niin teen nytkin ja kommentoin aika harvoin. Ei kyllä tarvitsekkaan, joku aina heittänyt sen kommentin/ajatuksen minkä ehken itsekin olisin tuonut esille... Lintuja rakastavia, hyviä ihmisiä täällä pyörii, siispä jatketaan jutustelua kaikella kunnioituksella kaikkia kohtaan :hearts: Ja nyt kuuntelemaan josko kullannuput keskustelisivat lähistöllä :D
Liisni
Registered user
Viestit: 1251
Liittynyt: 13 Huhti 2016 20:18
7
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Liisni »

Ouh, ihan sanon, anteeksi rakkaat netti-linnunpesien ja netti-lintujen (Oikeita Eläviä Lintuja!) elämää antaumuksellisella herkkyydellä seuraavaiset, minun herkkähipiäisyyteni... :flowers: Se siitä.
- Mutta jos analysoin, niin olin niii-in innoissani kun LK:n kautta huomasin, että kamera toimii taas, että tukka putkella juoksin tänne Suomen sivuillemme tiedottamaan, täynnä ihastuksen ja ilon tunnetta! Sehän tässä jänskää onkin, tämä tunteiden kauttakin ottaminen tämäkin kotkaperhe ja nyt siltä jäänyt - pelkkä puu !
Onhan moni kertonut menettäneensä yöunet, jos jollakin vaan pesällä joku lapsista vaikka voi huonosti (sillei mulle ei kuit. ole käynyt). Mutta, kun Anna keväällä pikku untuvapalleroineen illalla peittyi lumeen, niin silloin mä heräsin klo 5 katsomaan, elävätkö lapset vielä!

Kuvaisin eilisiä tunteitani vähän samoilla fiiliksillä, siis sitä kun tulin tänne "tiedottamaan",
kuin lainaan nyt sanoja Retarilta "ilokseni huomasin" (kamera toimii), "en hurmokseltani huomannut" (että Pesällälentäjä edellisellä sivulla jo oli kertoillut ja yrittänyt jakaa myös hänen ihastustaan). Ja Anneliisa 'nähtyään aktiviteettia' tällä sivustolla ei innoissaan edes tajunnut lukea, oliko hänelle uusia kirjoituksia yleensäkin.
- Kaikki hyvin. Tarkkailut jatkuu. :wave:
Ainakin me tiedetään, miten tärkeää tämä asioiden jakaminen meille kaikille on. :chat:
Avatar
Eila
Registered user
Viestit: 9057
Liittynyt: 04 Touko 2013 20:00
10

Viesti Kirjoittaja Eila »

Kyllä näitä sivuja seurataan todella paljon myös ei - kirjautuneena , niinkuin olen monelta taholta kuullut. Itse en käy ollenkaan muilla asiaan liittyvillä sivuilla - siis en " looduksella"kaan - vaan seuraan ainoastaan näitä sivuja täällä.
Ajattelisin , että on kohteliasta huomioida joskus , jos on saatu jotain tärkeätä tiedoksi ja nähty vaivaa jonkun asian selvittämiseksi. Ja jo se , että saadaan seurata näitä luonnonnäytelmiä livenä on upea asia ! Silloin kiitoskin on paikallaan. Mutta kohtuus kaikessa - kultainen keskitie on varmasti paras tässäkin.
Tupunan sanoin : " jatketaan jutustelua kaikella kunnioituksella kaikkia kohtaan " ! :D
Liebe oder Freundschaft ist das Einzige das wächst, wenn man es teilt.
Love or friendship is the only thing that grows up if you share it .
Iidukka
Registered user
Viestit: 362
Liittynyt: 19 Touko 2016 13:44
7

Viesti Kirjoittaja Iidukka »

:headroll: Kaikille :hearts: :hearts: :chat: . :flowers:

:4U: . :smiley3932:
Liisni
Registered user
Viestit: 1251
Liittynyt: 13 Huhti 2016 20:18
7
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Liisni »

Siinäpä on, just edellä klo 19.10, kuvaavia kuvituksia :cg2: :cb:
Kaikki piristää ja ilahduttaa.

Nyt kameran kuva on selkeä ja ilma tyyni.
Linnut yleisesti melko hiljaisia. Variksien kraakuntaa välillä.
- Äskettäin kuultu muutamia kertoja kolmen kaakatuksen sarjaa kotkalapsia!
Tallella ja reviirillään kotkamme ovat, se mukavaa. :mademyday:
Retari
Registered user
Viestit: 86
Liittynyt: 22 Kesä 2016 04:19
7

Viesti Kirjoittaja Retari »

7-uutisissa kerrottiin, että Suomessa merikotkien kanta on kasvanut ja tänä vuonna on nelisen sataa poikasta! Jos näin hyvin jatkuu kohta lintu ei ole uhanalaisten eläimien joukossa. Tuttavan kanssa tänään keskustelimme merikotkista ja hän sanoi, että lintu on arka, huomaamaton. Kyllä kuulkaa meikäläistä nauratti kun näin silmissäni Taibu-neidon kotipuun oksalla ruokaa pyytämässä!!! Itselläni ei ole muuta live-kokemusta merikotkista kuin tämä Annan, Ukun perhe. Toki dokumentteja olen katsonut mutta nehän eivät todellakaan ole vastanneet tämän kevään/alkukesän kokemusta!!!
Mielestäni perhe on melkoisen äänekäs ja helposti havaittavissa, siis ainakin äänten perusteella!!! :happyg: :happyb:
Avatar
Murri
Registered user
Viestit: 10
Liittynyt: 17 Helmi 2016 19:42
8

Viesti Kirjoittaja Murri »

Rumpubasson jytke kuuluu jostakin, lie tämä tapahtuma: Blues-festivaali “Augustibluus?
Kotkalapset kuuntelee mekkalaa varmaan "mielissään" :roll:
Klo 23.00 pitäisi hiljentyä, onneksi.
Liisni
Registered user
Viestit: 1251
Liittynyt: 13 Huhti 2016 20:18
7
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Liisni »

Ja meidän kaikkien niin kiva suoratoisto-nettistriimi-kuva näyttää ja antaa kuulua:

Tyyntä. Kaunista vihreää. Vesisade ropsaa. Pilvien välissä kirkasta.
Kummallista kohinaa. Lehmää.
Kolmen sarjan kotkankraakuntoja tasaisin väliajoin :bird: ,
piilossapa vain nuo ystävämme ovat.
Pikkulintujen laulunluritussarjoja lähellä innokkaasti konsertoiden.
Myös huhuilu-linnun kuulutuksia, kauempaa.
- Aivan hurmaava äänimaailma nyt just on niin virkeänä!
:tired:
Tupuna
Registered user
Viestit: 99
Liittynyt: 15 Heinä 2016 21:55
7

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Silmä lepää, korvat lepää, sydänkin tykyttää rauhalliseen tahtiin... Jotain maagista on tässä maisemassa ja äänimaailmassa :hearts:
Iidukka
Registered user
Viestit: 362
Liittynyt: 19 Touko 2016 13:44
7

Viesti Kirjoittaja Iidukka »

Retari kirjoitti:7-uutisissa kerrottiin, että Suomessa merikotkien kanta on kasvanut ja tänä vuonna on nelisen sataa poikasta! Jos näin hyvin jatkuu kohta lintu ei ole uhanalaisten eläimien joukossa. Tuttavan kanssa tänään keskustelimme merikotkista ja hän sanoi, että lintu on arka, huomaamaton. Kyllä kuulkaa meikäläistä nauratti kun näin silmissäni Taibu-neidon kotipuun oksalla ruokaa pyytämässä!!! Itselläni ei ole muuta live-kokemusta merikotkista kuin tämä Annan, Ukun perhe. Toki dokumentteja olen katsonut mutta nehän eivät todellakaan ole vastanneet tämän kevään/alkukesän kokemusta!!!
Mielestäni perhe on melkoisen äänekäs ja helposti havaittavissa, siis ainakin äänten perusteella!!! :happyg: :happyb:
On se hieno asia, että Suomessa merikotkakanta on elpynyt sitkeän ja määrätietoisen suojelutyön ansiosta. Merikotka lähes kuoli sukupuuttoon meiltä. Se pelkää ihmistä ja varsinkin pesintäaikana se on herkkä ihmisten häirinnälle. Se on aikoinaan ollut todella vainottu lintu ja siksi se asustaa mieluiten mahdollisimman kaukana ihmisistä.

Kun mietitään esim. Nordin, Rahun ja Taibun rengastusta. Urmaksella ei ollut minkäänlaisia suojavarustuksia (tarkoitan hyökkäyksiä vastaan) ja poikaset ihan oikeasti pelkäsivät. Anna ja Uku olivat jossain lähistöllä, mutta eivät tulleet Urmasta häiritsemään. Ja kuitenkin ne ovat isoja, voimakkaita petolintuja. Kesti noin 30 tuntia ennen kuin Anna palasi pesälle ja lapset olivat hirveän nälissään. Ne olivat itkeneet mammaa kotiin pitkään. Seurasin livenä ja sydäntä särki kuunnella ja katsoa. Kamerasta näkyi, että vanhemmat (ilm Anna) liiteli lähistöllä, mutta meni pitkään ennen kuin Anna todella tuli kalan kanssa pesälle. Näin kun se tuli lahdelta iso kala kynsissään ja ajattelin, että tule, tule, tule jo kotiin ja niin Anna tuli ja voi sitä riemun määrää pesällä. (en ollut ainut seuraaja, ihmiset olivat nauliintuneina kameraan ja hätäännyksissä lasten puolesta). Uku palasi vasta seuraavana aamuna. Yleensä koiraat ovat rohkeampia, mutta nyt Anna uskalsi ensin palata. Merikotkat todella karttavat ihmistä ja rengastus on traumaattinen tapahtuma vanhemmille ja poikasille. Kestää pitkään niiden palaaminen takaisin pesälle.

Mutta onneksi kaikki lopulta meni hyvin tässä pesäpuussa vastoinkäymisistä huolimatta ja saamme vielä kuulostella niiden kotkapuhetta ja katsella ihastuttavaa maisemaa ja pesätöntä kotipuuta. Ainutkertainen ja vertaansa vailla oleva kokemus :ornithologist: :hanger2:

:eagle: :eagle: :eagle:
Liisni
Registered user
Viestit: 1251
Liittynyt: 13 Huhti 2016 20:18
7
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Liisni »

Festivaali mekkaloi, kotkat päästelevät laulujaan ja lehmät ammuvat kesäillassa.
Meneehän se näinkin.

Onhan meitillä - Pesä-Puu :headroll: .

No, NYT tuli semmoinen kotkalapsen vinkuna eetteriin,
että kyllä siellä justiinsa kalatarjoilut varmaan lentelivät !
Avatar
Teppana
Registered user
Viestit: 8515
Liittynyt: 02 Loka 2009 10:45
14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Teppana »

löysin itseltäni tällaisen muistelukuvan (22.4.) pienet halit elämänsä alussa :treehug:
Kuva
© looduskalender.ee
- Aikainen lintu madon nappaa -
Retari
Registered user
Viestit: 86
Liittynyt: 22 Kesä 2016 04:19
7

Viesti Kirjoittaja Retari »

HIENO :hearts: kuva Teppana!!!!!
Lukittu