Linnansaari, Rantasalmi, Finland 2021

palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

:smilie_wet_150: Olipa taas mukava hetki näillä kahdella. Tässä kuvassa kello on n. 16.37.
Kuva
Tätä hetkeä edelsi se, että 16:19:50 alkaa kaukaa kuulua koiraan taivastanssin laulu. 16:28 naaras tulee pesälle kuuntelemaan. 16:28:55 siirtyy kameratolpalle. 16:30:15 koiraan laulu taivaalla vaimenee ja 16:32:10 se saapuu pesälle ja naaras tolpalta alas. Kymmenisen minuuttia koiras levittelee ja liikuttelee siipiään ja lentää pois. Naaras koko ajan paikalla hyvin "uhkean" oloisena, kupu kalaa pullollaan, :D
annamaria
Registered user
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Touko 2020 12:11
3

Viesti Kirjoittaja annamaria »

Munat on palautettu paikalleen ja naaras ja koiras hengailevat taas pesällä ihan niin kuin ennenkin. Jospa ne ovatkin tällainen nykyaikainen pari, joka ei halua lapsia riesakseen. Haluavat vaan omistautua toisilleen. Mikäs siinä, mukava aikuisiakin sääksiä on seurailla. Kiva, että yhteys palasi ja saadaan katsella heitä.
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Koiras toi aamulla klo 7 jälkeen naaraalle kalan :D
Kuva
© WWF Suomi
annamaria
Registered user
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Touko 2020 12:11
3

Viesti Kirjoittaja annamaria »

Olisi oikeasti mielenkiintoista tietää, mitä tällä pesällä oikeasti tapahtui? Miksi pesintä ei onnistunut niin monen vuoden onnistumisen jälkeen? Pariskunta kuitenkin edelleen viipyy pesällä ja elää niin kuin ennenkin. Täysi mysteeri ainakin minulle.
Pandion
Registered user
Viestit: 81
Liittynyt: 25 Touko 2021 20:18
2

Viesti Kirjoittaja Pandion »

Olin juuri tulossa kirjoittamaan mietteitä menneistä tapahtumista. Ensinnäkin näyttäisi että pari voi kohtuullisen hyvin tällä hetkellä joten se ilahduttaa kovasti!

Nyt eräällä pesällä Suomessa on ollut vähän samanlaista käytöstä havaittavissa kuin tällä pesällä. Myös tuo pesä sijaitsee järven välittömässä tuntumassa (sattumaako vain) ja sielläkin haudottiin kylmissä ja lumisissa olosuhteissa ja mahdollisessa jäätävässä puhurissa.
Toki eihän tapahtumat koskaan identtisiä ole eikä voi pesän tapahtumia suoraan verrata toisiinsa jne,mutta osaako joku teistä sanoa että onko sää aina kylmempi ja purevampi järven välittömässä läheisyydessä? Itse ainakin talvella järvenrannassa seisoessani se puhuri järveltä oli valtaisan kylmä ja jäädytti hetkessä. Ja kun pääsi suojaisampaan metsään niin heti lämpeni.

Ainakin täällä Saimaalla haudottiin tunnollisesti eikä mitään katkoksia haudonnassa juurikaan ollut. Naaras on kokenut joten todella tunnollisesti hautoi muniaan säässä kuin säässä. Joten minulle on tullut nyt sellainen villi veikkaus että sää meni liian arktiseksi jossakin kohden täällä Saimaalla ja munat ehkä vaurioutuivat siinä kohden sitten, eli pakkanen ja lumi mutta myös se mahdollinen jäätävä tuuli/viima viilensivät sään liian kylmäksi munille. Ja todetaan vielä että meni väärässä/herkässä kohdassa munan kehittymistä olot liian arktiseksi.

Lisäyksenä vielä että naaras vaikutti minusta jotenkin "vilustuneelta" ja huonokuntoiselta kun lopetti hautomisen mutta otetaan tähän myös varaus kunnon heikkenemisestä mahdollisen huonon ravintotilanteen vuoksi.

Nämä vain omia mietteitä ilman mitään sen suurempaa tietoa enkä tietenkään väitä mitenkään oikeassa olevani. Kunhan pohdiskelen vain.
annamaria
Registered user
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Touko 2020 12:11
3

Viesti Kirjoittaja annamaria »

Hyviä pohdintoja Pandion. Varmaan juuri jotakin tällaista sieltä taustalta löytyy, jotakin sellaista, mitä me ihmiset emme vättämättä pysty selittämään tai ymmärtämään. Jospa jaksaisivat, vaikka iäkkäitä jo ovatkin, palata vielä ensi keväänä pesinnän merkeissä. Hyväkuntoiselta nyt tosiaan näyttävät.
Avatar
Kulkuri
Registered user
Viestit: 5738
Liittynyt: 16 Heinä 2013 12:40
10

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Minä pohdiskelin, kun katkon aikana oli palautunut munat lähekkäin pesälle. Kävikö joku ne laittamassa, tutkittu?
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Samansuuntaisia pohdintoja on minullakin ollut kuin teillä @Pandion, @Annamaria ja @Kulkuri. Joskus toivoisin, että tänne kirjoittaisi ihan ammattilaisetkin ja kertoisivat miten arvelevat asioiden menneen. Täällä ei toisaalta tiedä nimimerkkien takaa, kuka on opiskellut "peltoa ja pöpelikköä". Itse olen vain sääksistä hyvin paljon kiinnostunut lintuharrastaja, joka olen tehnyt havaintoja vuosien varrella. Huomasin minäkin, että katkon aikana munat olivat siirtyneet taas vierekkäin. Tosin joku päivä sitten naaras kevyesti osui pyrstöllään sivussa olevaan munaan ja se oli vähällä vieriä pesän keskelle.
Sitä olen erityisen paljon pohtinut, että mikä aikaansai sen, että molemmat emot lopettivat munien haudonnan. Olin siitä helpottunutkin, ettei seurannut mitään maratoonihaudontaa ja emot selvisivät ja alkoivat huolehtia itsestään. Paljon siis hyviä asioita on tapahtunut.
Monesti olen miettinyt sitäkin, että miksi kalojen saanti on niin hankalaa, vaikka ne ovat meidän tietomme mukaan niin lähellä kalastettavissa.
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

17:27:40 ja risat :D
Kuva
© WWF Suomi
Pandion
Registered user
Viestit: 81
Liittynyt: 25 Touko 2021 20:18
2

Viesti Kirjoittaja Pandion »

Pahoittelut kysymyksestä mutta onko naaras tänään käynyt pesällä ollenkaan? Koiras on kyllä useampaan otteeseen. Jollei ole naaras käynyt niin vähän outoa koska yleensä käy päivittäin ja kalaakin on huudellut joka päivä tätä ennen. Yritin kelailla tallennetta mutta ei omaan silmään naaras tarttunut, mutta ehken huomannut sitten.
Avatar
Kulkuri
Registered user
Viestit: 5738
Liittynyt: 16 Heinä 2013 12:40
10

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

En ole huomannut.

Yöllä noin 3:30 koiras, samoin nyt vähän aikaa sitten.
Pandion
Registered user
Viestit: 81
Liittynyt: 25 Touko 2021 20:18
2

Viesti Kirjoittaja Pandion »

Kiitos Kulkuri tiedosta! En löydä nyt naarasta tältä päivältä tallenteelta. Tottakai nyt iskee sitten suuri huoli :( ! Eräs mahdollisuus on että lähtisi jo muuttomatkalle mitä vähän kyllä kyseenalaistaisin. Sitten on vaihtoehto ettei tämä parisuhde enää tästä tokene ja naaras on "syrjäytetty" ja kuten Malin jätti Seilin niin naaras on jättänyt tämän pesän. Malin toki jätti siksi Seilin pesän koska Olof katosi ja pesintä epäonnistui.

Jättikö tämän Saimaan pesän naaras pesän lopullisesti, niin senhän vain aika näyttää. Toivottavasti naaras ilmestyy pian kuviin!
Pandion
Registered user
Viestit: 81
Liittynyt: 25 Touko 2021 20:18
2

Viesti Kirjoittaja Pandion »

Lisäyksenä tuohon ylempänä ^olevaan viestiini niin olen nähnyt naaraan useana päivänä huutelevan kalan perään mutta yhtään kalaa en ole nyt nähnyt koiraan enää naaraalle toimittaneen. Tässä voin toki olla väärässä eli kalaa on toimitettu mutta mikäli koiras ei ole tuonut enää kalaa niin se ei näytä hyvältä parisuhteen osalta.
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Tässä @Pandion kuvat kahdesta pesällä käynnistä tänään.
Kuva
Kuva
© WWF Suomi
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Tuon aamupäivän käynnin yhteydessä olivat muutaman minuutin myös yhdessä pesällä.
Toisessa kuvassa naaras on juuri saapunut pesälle ja on siellä vieläkin :D
Lukittu