Linnansaari, Rantasalmi, Finland 2021

palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

;) Jos munat vietäisiin pois ja tuotaisiin kaksi poikasta tilalle, voisivatkohan luulla niitä lapsikseen? Oli se kyllä järkyttävä tapaus eilen :sad2:
Pandion
Registered user
Viestit: 81
Liittynyt: 25 Touko 2021 20:18
2

Viesti Kirjoittaja Pandion »

Kiitos kommenteista @Kulkuri ja @Palosal! Hyviä pointteja teillä kirjoituksissanne.

On ollut vaikea saada unta parina yönä kuten nytkin. Kyllä tässä kyynelkin on virrannut. Toivottavasti kukaan ei tuomitse että on mennyt tunteisiin. Sille ei vaan mahda mitään. Woimia ystävät hyvät!
Pandion
Registered user
Viestit: 81
Liittynyt: 25 Touko 2021 20:18
2

Viesti Kirjoittaja Pandion »

Tästä pesästä vielä että onneksi ovat saaneet tehdä surutyön munista omalla tavallaan eikä täällä ole äidytty megahautomaan munia onneksi, toki kukin sääksi ja pari tavallaan. MUTTA

On kaikenmaailman varikset, korpit, lokit, kh:t, ketut ja ties mitä; mutta nämä munat eivät ole "kelvanneet" kellekkään, edelleenkään!? Tästä olen hyvin yllättynyt.

Ja ps.ei ole yllämainittuja luontokappaleita mitään vastaan, kuuluvat luontoon kuten sääksetkin. Kyse vaan siitä että munat edelleen pesällä mikä yllättää.
Avatar
Kulkuri
Registered user
Viestit: 5738
Liittynyt: 16 Heinä 2013 12:40
10

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Aamulla naaras huuteli pari tuntia, mut ei koiras tuonut särvintä. Joutui lähtee tyhjin jaloin.
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Molemmat emot ovat tuoneet tänään aamupäivän aikana useita oksia ja risuja pesälle. Munatkin ovat melkein niiden peitossa. Pesällä ollessaan ovat olleet kiihkeän tarkkailevia, varoitusääntelyjen ja äkillisien lentoonlähtöjen lisäksi. Mikähän pesän ympärillä uhkaa? Esim. 13.31 minuutin aikana asia minua ihmetytti, mutta kamera ei näytä sille syytä.
Kuva
© WWF Suomi
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Pesällä käynyt esim. 1.7. tämä sääksi. Liekö tänään puolen päivän aikaan sama lintu, kun emot olivat lähistöllä ja ajoivat sen pois.
Kuva
Kuva
© WWF Suomi
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Tänä aamuna varhain oli taas tämä "vieras" pesällä.
Kuva
Kun emot 3.7. ajoivat sen pois, häätö oli yllättävän rauhallinen. Voiskohan tämä olla heidän oma aikaisemman pesinnän poikanen? Sillä on oikeassa jalassa rengas ja minusta paljon naarasemon näköä.
Kuva
Kuva
© WWF Suomi
Pandion
Registered user
Viestit: 81
Liittynyt: 25 Touko 2021 20:18
2

Viesti Kirjoittaja Pandion »

Kiitos hienoista kuvista @palosal jälleen! Nyt olet oikeassa, että olisiko näiden poikanen menneiltä vuosilta koska samaa näköä on :) ?! Hienoja havaintoja ja ohi olisi nyt mennyt!
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Minä olen edelleen tämän pesän kuningas! Tänä aamuna 6.00.39. Vieras naaras oli taas pesällä ja lähti juuri ennen tätä hetkeä.
Kuva
© WWF Suomi
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Pesä on muuttunut aika paljon siitä, kun munia lakattiin hautomasta.
Tämä kuva 30.5.
Kuva
Ja tämä kuva 13.7. Munat ovat olleet välillä melkein risujen peitossa. Tänä aamuna koiras siirsi risuja pois niiden päältä. Horsma availee kukkiaan :D
Kuva
Naarasta en ole nähnyt kuin 10 pv sitten, kun tuli kala jalassa hätistämään
vierasta naarasta pesältä. Tämä siis minulla viimeinen kuva - onko teillä muilla muuta tietoa?
Kuva
© WWF Suomi
Avatar
Kulkuri
Registered user
Viestit: 5738
Liittynyt: 16 Heinä 2013 12:40
10

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Käyn välillä vikaisemassa, onko muuta elämää kun rehut vain kasvaa.

Ei ole näkynyt. Toisaalta outoa, jos tässä vaiheessa lähtee muuttomatkalle. (Tai mistä mä tiedän, kuvittelen niiden hengailevan melkein normaaliin lähtöaikaan :D )
Saravilja
Registered user
Viestit: 1783
Liittynyt: 07 Touko 2013 18:57
10

Viesti Kirjoittaja Saravilja »

Aamulla oli sääksi, en jäänyt seurailemaan, kauanko oli.
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Minua on jäänyt vaivaamaan kuvassa oleva, pesällä 3.6. piipahtanut laiha naaras, joka on kuin pesän naarasemon kaksoissisko, että oliko mahdollista, ettei se ollutkaan vieras, vaan juuri Saimaasta noussut nemo.
Kuva
Tein äsken vertailua siipien alusista.
Tässä kuvassa laiha vieras lähdössä pesältä.
Kuva
Ja tässä kuvassa pesän naarasemo lähdössä lentoon 1.6..
Kuva
© WWF Suomi
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Kyseessä siis eri lintu :?
Saravilja
Registered user
Viestit: 1783
Liittynyt: 07 Touko 2013 18:57
10

Viesti Kirjoittaja Saravilja »

Maitohorsma kukkii. Neljän aikoihin sääksi pesällä.
Lukittu