Linnansaari, Rantasalmi, Finland 2019

marksaa
Global Moderator
Global Moderator
Viestit: 15385
Liittynyt: 11 Helmi 2012 14:21
12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marksaa »

*** 5.37
Kuva
***

Iso lahna, mut jo osittain syöty ja emo viel vähän jatkoi ateriaa, kunnes poikanen sen nappasi ...

Kuva
***
Kuva
https://luontolive.wwf.fi/kalasaaski/
Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pb »

aarnehagman.fi sivuilla on mukavasti dokumentoitu Haukiveden sääksen pesän seurantaa kesällä 2019. Kannattaa käydä tutustumassa.

Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Avatar
Kulkuri
Registered user
Viestit: 5738
Liittynyt: 16 Heinä 2013 12:40
10

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Mimmu
Registered user
Viestit: 12411
Liittynyt: 24 Syys 2009 20:40
14
Paikkakunta: Oulu, Finland

Viesti Kirjoittaja Mimmu »

marksaa
Global Moderator
Global Moderator
Viestit: 15385
Liittynyt: 11 Helmi 2012 14:21
12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marksaa »

***
Ups, tänne lennähti ison kiven päälle sääksenpoikanen puoliksi syödyn kalan kanssa, joten arvailuiden varaan jää
- olisko jopa itse sen onkinut

Kuva
https://www.youtube.com/watch?v=eXjfyYLtvUM
Untuvikko
Registered user
Viestit: 1112
Liittynyt: 08 Touko 2014 09:58
9

Viesti Kirjoittaja Untuvikko »

Tuolta videolta on kadonnt 40 min (4.31-5.11) niinpä ei pysty edes sanomaan toiko kalan itse...


***
Okee, ilmankos mä en saanut sitä kalaa pesälle
:D Hyvä Untuvikko, KO selvitit asian
marksaa
marksaa
Global Moderator
Global Moderator
Viestit: 15385
Liittynyt: 11 Helmi 2012 14:21
12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marksaa »

***
Ainakin kerta viel me nähdään... lapset kaik pesällä ja jompi/kumpi emo pyörähti ...

Kuva
https://luontolive.wwf.fi/kalasaaski/

edit PE klo 14.00 saakka
Mimmu
Registered user
Viestit: 12411
Liittynyt: 24 Syys 2009 20:40
14
Paikkakunta: Oulu, Finland

Viesti Kirjoittaja Mimmu »

Kuvaa on, mutta missä kaikki? Juuri lensi pesälle kaksi västäräkkiä.
Kuva
https://luontolive.wwf.fi/kalasaaski/
palosal
Registered user
Viestit: 420
Liittynyt: 11 Syys 2019 13:39
4
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja palosal »

Olen ollut myös kiinnostunut Haukiveden nettisääksien poikasten sukupuolesta. Otin selville rengastajan, joka kertoi, että rengastuksessa ei tule sukupuolet ilmi. Mitenkähän Satakunnan sääksille annetaan rengastuksen jälkeen joko tytön tai pojan nimet?? Onko se vain "leikkijuttu" vai tietäisikö joku kertoa ??
Poikasten rengastusjärjestys oli: Keskimmäinen, nuorimmainen, vanhimmainen. Rengastaja kertoi mitanneensa siiven pituuden ns. minimimenetelmällä, jossa siipeä ei oikaista eikä litistetä. Ilmeisesti mittaus tehdään suhteessa samalla tavalla jokaisen kohdalla.
Rengastustiedot ovat: M72967 siipi min 290 mm, M72968 siipi min 320 mm ja M72969 siipi min 295 mm. Tämä oli mielenkiintoinen tieto, koska juuri nuorimmalla poikasella on siiven mitta 320 mm, josta voisi päätellä sen olevan naaras.
Nuorin poikanen, jota sanon pikkuseksi, kasvoi silmämääräisestikin isommaksi kahden muun poikasen ohi. Lisäksi sen silmän alla oli enemmän ruskeaa samalla tavalla kuin nemolla. Muilla kahdella poikasella silmän alla olevan valkoisen puolikaaren alta alkoi heti valkoinen alue samalla tavalla kuin kemolla.

"Ihmissilmällä" arvioiden päättelin poikasista seuraavia asioita:
Vanhimmainen: Luonteeltaan kiivas ja johtajatyyppi koko poikasajan. Määräsi ruokailuissa ja jätti muut toiseksi, jotka kuitenkin melkein aina saivat tarpeeksi ruokaa. Alisti enemmän keskimmäistä ja jostain syystä jotenkin kunnioitti ja kaveerasi pikkuista (Kun pikkunen oli vielä lentokyvytön, iso oli usein hänen kaverinaan pesällä ja turvana monena yönä. Pikkunen ja iso lepäsivät usein pesällä vierekkäin ja keskimmäinen oli sivummalla) Ajattelin monta kertaa isoa katsoessani, että tuo varmaan tappaisi yhden kanahaukan tarvittaessa.
Keskimmäinen: Luonteeltaan jotenkin mitäänsanomaton "valittaja". Sai eniten "sakinhivutusta" osakseen - kuinkahan paljon se vaikuttaa linnun käytökseen. (Tilanne, jossa oli pitkä ruokaväli ja selvästi kova nälkä kaikilla, keskimmäinen käytti selvästi enemmän ääntään tuiman näköisenä, vanhimmainen myös tuimana ja saattoi nokkaista vanhempiaan jos tulivat ilman kalaa pesälle, nuorimmainen usein vain odotti hiljaa, katseli pesän reunalla ja heilutti päätään tai isompana kökötti pesän ulkopuolella kalliolla.)
Nuorimmainen: Luonteeltaan tasainen ja nöyrä. Menetti hermonsa vain yhden kerran 8.7. illalla ruokailussa, kun lahna potki (Ks. Youtube: Sääksen poikaset tappelevat pesässä). Tuossa videossa pikkunen nokkii keskimmäistä ja saa suun täyteen untuvia, hyökkää myös vanhimmaista kohti, jolta saa kyllä myös itse selkäänsä, mutta menee rohkeasti ottamaan ruokaa emolta. Vanhimman poikasen katseet parissa kohdassa voisivat kertoa kunnioituksesta pikkusta kohtaan. Tuo oli ainoa kerta, kun näin pikkuisen noin vihaisena ja vihaisen näköisenä! Pikkunen oli yleensä lempeän näköinen jopa "hymyilevä". Minulla on tallessa muutama kuva, jossa hänellä on selvästi hyväntuulinen ilme (Koiras toi hänelle oman ahvenen, joka sätki hänen edessään) (Katsoi pesän pinassa lenteleviä pieniä hyönteisiä). Pikkunen ei koskaan ryövännyt kalaa toiselta, vaan odotti pitkämielisesti vuoroaan.

Tein mielenkiintoisia havaintoja, joita kukaan ei kommentoinut esim. kemon ja nemon aivan selkeä uskollisuusriitti pesällä ennen naaraan muuttoa.
Pidätte varmaan minua ihan hupsuna, mutta olen vieläkin ihan innostunut tästä pesinnästä kokonaisuutena. Kiitos WWF ja Juha Taskinen ym., jotka teitte sen mahdolliseksi. Ehdin nähdä Aarne Hagmannin tekemän hienon koosteen, mutta se on hävinnyt hänen sivuiltaan. Onko tekijänoikeudet tehneet sen julkipitämisen luvattomaksi?
marksaa
Global Moderator
Global Moderator
Viestit: 15385
Liittynyt: 11 Helmi 2012 14:21
12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marksaa »

***
Tervetuloa mukaan
palosal
Kyllä olisin saanut aloittaa pesänseuraamisen kommentoinnin jo kauan sitten, kun noin tarkasti oot ollut mukana.
En rohkene ottaa kantaa poikasten sukupuolen määrittämiseen. Paltamon pesällä Sääksisäätiön Kainuun
työryhmän jäsen Vesa Hyyryläinen vastasi erään merikotkien rengastajan epäilevään kysymykseen aika tanakasti, että poikia olivat molemmat ... varmasti.
Saattais keskustelu löytyä Sääksisäätiön FC-sivulta...
aarnehagman
Registered user
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Heinä 2019 19:48
4
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aarnehagman »

Täällä huomioitiin, että artikkeliini Haukiveden sääksen pesästä ei enää pääse: totta on. Unohdin ilmoittaa siitä täällä - pahoittelen.
Syy on se, että tarkoitukseni on työstää siihen jäsennellympi yhteenveto havainnoistani.
Lisäksi teen sen kuvitukseksi monta lyijykynäpiirrosta.
Kun olen saanut nuo hommat tehtyä, julkaisen artikkelin uudelleen.
t. Aarne Hagman
aarnehagman
Registered user
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Heinä 2019 19:48
4
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aarnehagman »

Sain tämän valmiiksi ja julkaisin uudelleen:
http://aarnehagman.fi/haukiveden-saakse ... alla-2019/
Kesän 2019 luontoprojektiksi valikoitui WWWF:n Haukivedellä olevan sääksen pesäkameran seuranta.
Systemaattisen dokumentoinnin aloitin 10.6.2019 – Kamera sulkeutui 9.8.
Kirjasin pesän tapahtumia ylös aluksi vain noin kerran päivässä tai parin päivän välein. Kun sitten aktivoiduin enemmän Twitterissä, laitoin sinne tapahtumia kuvankaappausten kera varsin tiuhaan.
Tässä artikkelissa ovat nämä havainnot, niiden pohjalta tehtyä koontia, kaksi aikajanaa sekä linkit WWF:n videoklippeihin.
Kuvituksena on lyijykynäpiirroksiani, joiden mallina käytin kuvaruutukaappauksia live- kamerasta.
marksaa
Global Moderator
Global Moderator
Viestit: 15385
Liittynyt: 11 Helmi 2012 14:21
12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marksaa »

***
Kiitos
aarnehagman, olihan hieno teos...Sulla ei ole tullu aika pitkäksi
Lukittu