Ivar ja Tuulikin ovat poistuneet kotipiiristään!
Ivar
22.12.
Vaikka Ivarista ei 19.11. jälkeen saatu ainoatakaan GPS-paikannusta, sen liikkeitä voitiin pitää silmällä kolmen päivän välein tehtyjen perinteisten Doppler-paikannusten avulla. Vielä 22.12. Doppler-paikannukset tulivat Björköbystä (P1).
25.12.
Seuraavan tietopaketti paljasti, että Ivar oli vihdoinkin lähtenyt liikkeelle! Doppler-paikannuksen mukaan Ivar heräsi jouluaamuun täsmälleen Bergön Rågskäretin pienellä luonnonsuojelualueella (P2).
28.12.
Ivar oli edennyt Merikarvian eteläiseen saaristoon, Aspuskerin itäpuolella olevalle pienelle luodolle (P3).
31.12.
Edelleen vain Doppler-paikannukset kertoivat Ivarin liikkeistä. Nyt paikannus osui Ahlaisten Baablinginlahdelle Fiskeen edustalle (P4).
3.1.2010
Sitten odotukset täyttyivät: Ivarin lähettimen aurinkopaneeli oli saanut riittävästi valoa ja pystyi jälleen tekemään GPS-paikannuksia! Niistä ensimmäinen tuli aamulla kello 7 Luvian saaristosta Isomaan kupeessa olevalta Kallioluodolta (P5). Sen jälkeen seurasivat kaikki loputkin yhdeksän ohjelmoitua GPS-paikannusta (P6–P14), jotka osoittivat Ivarin jatkaneen Luvian saariston kaakkoisnurkkan, josta yöpuukin löytyi.
4.–5.1.
Ivar jatkoi kiertelyään Luvian saaristossa, jossa myös Tuuli viihtyi samoihin aikoihin (P15–P26).
6.1.
Ei saatu onnistuneita GPS-paikannuksia.
7.1.
Luoteeseen suuntautuneen lyhyen koukkauksen (P27) jälkeen Ivar lähti suoraviivaisesti kohti etelää ja jäi yöpymään 82 km lennon jälkeen Uudenkaupungin Lokalahden Vasikkamaahan (P30).
8.1.
Aamupäivän paikannukset jäivät tulematta. Kello 12 Ivar oli saapunut Vårdön kaakkoisnurkkaan (P31–P33). Yön Ivar vietti Notörarna-saaren rannassa, 540 metriä etelään paikasta, johon Tuuli asettui yöpymään samana yönä (P34–P35)!
9.1.
Aamulla kello 8 mennessä Ivar oli siirtynyt viisi kilometriä etelään ja samalla Föglön puolelle, Södra Gyltklobbenille.
Ivarin reitti kartalla
Tuuli
25.12.
Joulupäivänä Tuuli jätti lopultakin Björköbyn ja Raippaluodon taakseen. Näin myöhäistä lähtöä on hieman vaikeata kutsua syysmuutoksi, vaikka samasta asiasta on kysymys. Junnu ja Meri lähtivät kotipiiristään kohti etelää muiden muuttolintujen tapaan sisäisen kellonsa patistamina. Tuuli ja Ivar puolestaan lähtivät pois kotinurkistaan vasta, kun ympäristöolosuhteet siihen pakottivat. Viimeinen paikannus Raippaluodosta tuli kello 12 (P1). Yöpaikka löytyi Skutskäristä, 1.5 km Raippaluodon tiestä pohjoiseen (P3–P5).
26.12.
Ei GPS-paikannuksia.
27.–28..12.
Tuuli oleskeli Korsnäsissä, Harrstömin saaristossa (P6–P10)
29.12.
Ei GPS-paikannuksia
30.12.
Kello 7 satelliitti tavoitti Tuulin Kaskisten Ängsön eteläpäästä (P11). Kello 8–10 Tuuli kierteli Kristiinankaupungin edustalla (P12–P14). Kello 11 Tuuli oli edelleen Kristiinankaupungin vesialueella, Skaftungin ja Siipyyn puolivälissä sijaitsevan Kilgrundin kohdalla lennossa kohti etelää (P15). Satelliitin mittausten mukaan Tuuli lensi tuolloin 69 metrin korkeudessa ja 77 km/h nopeudella. Yöpuu löytyi Merikarvialta, aivan Kasalasta Merikarvialle menevän tien varresta, pari kilometriä Riispyystä etelään (P17–P20). Päivän aikana Tuulille kertyi 101 lentokilometriä.
31.12.
Lähdettyään yöpymispaikalta (P21) Tuuli suuntasi saaristoon ja päätyi Koukkarin (P22), Vähä-Sanskerin (P23) ja Lankrunnin (P24) kautta vuoden viimeiseksi päiväksi Pärskeriin (P25–P30).
1.1.2010
Uudenvuodenpäivänä saatiin vain kaksi paikannusta: aamulla kello 7 Tuuli oli vielä Pärskerin eteläpäässä (P31), mutta kello 11 takaisin Vähä-Sanskerissa (P32).
2.1.
Kello 7 Tuuli oli palannut Pärskeriin (P33), mutta kello 8 (P34) ja 9 (P35) se oli lennossa kohti etelää ja Luvian saaristoa, jonne se saapui 61 km lennon jälkeen kello 10 ja oli silloin yhä siivillään (P36). Yöksi Tuuli jäi Moorholmin edustalla olevalle Korkiakarille (P39).
3.–4.1.
Tuuli kierteli Luvian saaristossa ja poikkesi myös mantereelle (P40–P55).
5.1.
Tuuli oli lähtenyt aamulla jatkamaan matkaansa kohti etelää, sillä kello 10 se lensi Rauman ulkosaaristossa Lutklopin pohjoispuolella 128 metrin korkeudessa ja 56 km/h nopeudella suuntaan 223° eli melko tarkkaan lounaaseen (P56). Seuraava paikannus tuli tasan tunnin kuluttua ja 58 km päästä edellisestä (P57). Tuolloin Tuuli oli yhä lennossa, tällä kertaa Kustavin ja Brändön rajalla kahdeksan kilometriä Isokarin majakasta etelään ja 67 km/h hetkellisellä nopeudella. Tämän jälkeen Tuuli jatkoi vielä 14 km ja jäi yöksi Brändön Jurmon länsipuolelle pienelle Södra häran –saarelle (P58–P59).
6.1.
Heti aamulla Tuuli lähti tekemään erikoista paluuperää (P60–P69), joka päättyi yöksi Varesmaan saarelle noin kolme kilometriä Uudenkaupungin keskustasta lounaaseen.
7.1.
Saatiin vain yksi GPS-paikannus. Se tuli kello 7 Varesmaalta (P70).
8.1.
Tuuli käänsi aamulla kurssin jälleen kohti Ahvenanmaata (P71–P72). Kello 10 se oli lennossa Kihdin yllä (P73) ja kello 11 se pysähtyi Brändön Torsholmalla (P74). Yöksi Tuuli ehti Vårdön Granskäriin (P78–P79). Tuulin yöpymispaikka sijaitsi 540 metriä pohjoiseen Ivarin yöpymispaikasta samana yönä!
Tuulin reitti kartalla
Lähde: © Luonnontieteellinen keskusmuseo, Hgin yliopisto Teksti: Pertti Saurola