Ilmari-satelliittisääksi / syysmuutto 2012
Kyllä näyttää Ilmari menevän Jukan talvehtimisalueelle, tai ainakin lähistölle. Molemmathan sääkset ovat lähtöisin Hämeestä, liekö sillä merkitystä.
LUOMU:ksen sivuilla ilmoitettiin viime syksynä että Eikka sääksen lähetin pyritään asentamaan Kainuulaiselle sääkselle, mistä Eikkakin oli kotoisin. Lähetin oli kuitenkin niin pahoin vaurioitunut, että sen tilalle jouduttiin hankkimaan uusi lähetin, mikä sitten asennettiin Hämäläisen Ilmarin selkään.
Olisikohan tuon talvehtimispaikan valinnassa mitään yhteyttä pesimispaikan maantieteellisen sijainnin suhteeen.
LUOMU:ksen sivuilla ilmoitettiin viime syksynä että Eikka sääksen lähetin pyritään asentamaan Kainuulaiselle sääkselle, mistä Eikkakin oli kotoisin. Lähetin oli kuitenkin niin pahoin vaurioitunut, että sen tilalle jouduttiin hankkimaan uusi lähetin, mikä sitten asennettiin Hämäläisen Ilmarin selkään.
Olisikohan tuon talvehtimispaikan valinnassa mitään yhteyttä pesimispaikan maantieteellisen sijainnin suhteeen.
... tarvittais tietää Ilmarin sukupuusta vähä pitemmälle - jos olis tietoa kruunupäistä, niin vastaisin että Ilmari kääntää vielä kelkkansa kohti Saloum-joen kansallispuistoa, jos taas tiedetään Ilmarin sukujuurien pysyvän Suomenlahden tällä puolella, niin oikea vastaus löytynee Ladgo-järven randamilt - jollei Ilmari päätä tässä kohden ruveta Harriksi ja paahtaa loppuun asti viimeiselle rannalle.Control kirjoitti:Jee! Arvauskilpailutantta kirjoitti:No, joka tapauksessa päivitystietoja odotellessani ajattelin, olisiko kiinnostusta leikkimieliseen veikkaukseen Ilmarin talvehtimisalueen suhteen ? Itse veikkaan Kamerunia, mutta hippusen lännempänä Jukan talvehtimisalueeseen nähden
Tosi tieteellisten laskelmien pohjalta päädyin saman suuntaiseen lopputulokseen tantan kanssa.
Eli, Ilmari talvehtii pesien etäisyyden verran lännenpänä. Se olisi sitten Lake Lagdon toisessa päässä.
- tantta
- Registered user
- Viestit: 1919
- Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
- 14
- Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland
Vähän lisää historiaa yhteen kursittuna meikäläisistä satelliittisääksistä: pohjoisessa pesivistä Annikki talvehti Sudanissa, ennätysmatkaaja Harri Etelä-Afrikassa, Lasse (tunnetuin pohjoisin pesijä) Israelissa, Lea Päiväntasaajan Guineassa ja Marjaana Kamerunissa. Pesäpoikasena valjastettu Mirja samoin Kamerunissa. Ruotsissa syntynyt ja Hämeessä pesinyt Victoria talvehti Sierra Leonessa. Laho lensi Norsunluurannikolle ja Pete Senegaliin. Sarsa ja Jukka Kameruniin. Eli kuitenkin melkoista hajontaa, vaikka Kamerun onkin eniten edustettuna.
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
Tanttaaa! en voi tarkentaa vastaustani, kun tiedossa ei ole noita esittämiäni ehtoja!
Sillä kruunupäisyys (Ruotsin ja Norjan!) sijoittaa talvikodin tuonne skottisääksikotien tuntumaan. Keskimääräisin vaihtoehto taas Kameruniin, kuten viestisikin kertoo - mutta onko Ilmari 'keskimääräinen muuttaja', ei voi tietää .. puhumattakaan sitä, että päättääkö ryhtyä Harriksi - tuossa tilanteessa syntyisi ihan uusiakin probleemeja, puhuako tällöin Harri kakkosesta vaiko Ilmarista? - olihan tää leikkimielinen arvauskilpailu?
Mieluusti lähestyisin asiaa ihan vakavuudellakin! Niinpä sijoitin viestisi esille tuomat suomalaissääksien talvehtimispaikat oranssit renkaat kartalle. Renkaat eivät kerro spesifejä talviasutuksia järvien yms., vaan valtioiden tasolla. Kamerunin rengas eroaa suurimpana. Skottisääksien muuttolentoreittien päätepisteissä on yksi rengas (Senegal), Peten talvehtimisalue.
Mieluusti lähestyisin asiaa ihan vakavuudellakin! Niinpä sijoitin viestisi esille tuomat suomalaissääksien talvehtimispaikat oranssit renkaat kartalle. Renkaat eivät kerro spesifejä talviasutuksia järvien yms., vaan valtioiden tasolla. Kamerunin rengas eroaa suurimpana. Skottisääksien muuttolentoreittien päätepisteissä on yksi rengas (Senegal), Peten talvehtimisalue.
- tantta
- Registered user
- Viestit: 1919
- Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
- 14
- Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland
Yritin laittaa viimeisimmästä paikannuksesta kartan palaa ja tekstiä, mutta sivusto ei antanut, vaan heitti mut kokonaan ulos Mutta hyvin Ilmarilla menee, ilmeisesti tankkaustauko meneillään
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
- Molly
- Registered user
- Viestit: 5111
- Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
- 14
- Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland
Niin kävi minullekin, taastantta kirjoitti:Yritin laittaa viimeisimmästä paikannuksesta kartan palaa ja tekstiä, mutta sivusto ei antanut, vaan heitti mut kokonaan ulos Mutta hyvin Ilmarilla menee, ilmeisesti tankkaustauko meneillään
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
27.9.–1.10.
Ilmari on viihtynyt Tisza-joen tuntumassa noin 30–40 km suoraan itään Novi Sadin kaupungista.
Teksti: Pertti Saurola, © Luonnontieteellinen keskusmuseo, Helsingin yliopisto |
Laskeskelin, että tarkastelujakson (tässä taisi tulla mukaan aika 28. päivästä lähtien) aikana Ilmarin lennot sijoittuvat karkeasti noin 310 km2:n alueelle (sininen).
PS. Tantta ja Molly, tuota sivustolta heittoa tapahtui myös minulle, mutta olin ennättänyt jo kartat tallentaa. Kirjautumisella olisi ehkä selvitty paremmin?
Olipa muuten kiinnostava tieto tuolla edellisessä päivityksessä >> Kikindan sarvipöllökaupunki!
- Pb
- Site Admin
- Viestit: 2214
- Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
- 14
- Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
- Viesti:
Kts. "Tekniikka ottaa pattiin" viestiketjusta (kirjoitin juuri hetki sitten selvityksen tästä asiasta sinne) , miksi näin käy, kun kopioi tekstiä muualta, jossa "sopimattomia" merkkejä.Molly kirjoitti:Niin kävi minullekin, taastantta kirjoitti:Yritin laittaa viimeisimmästä paikannuksesta kartan palaa ja tekstiä, mutta sivusto ei antanut, vaan heitti mut kokonaan ulos Mutta hyvin Ilmarilla menee, ilmeisesti tankkaustauko meneillään
Ei minua varten tarvii keittää...
- Molly
- Registered user
- Viestit: 5111
- Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
- 14
- Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland
Tankkaustauko on pidetty, ja Ilmari jatkaa matkaa Turvallista matkaa edelleen!!
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Huh! Ilmari oli eilen aamulla keskellä Välimerta! Eiköhän tuo jo eilisen aikana saanut kovaa maata alleen Pohjois-Afrikan puolelta. Odotellaan tietoja...
Odottelinkin tietoja Ilmarista, jännittää ihan mikä onkaan seuraava päivitystieto! Hyvää matkaa Ilmarille!
- Molly
- Registered user
- Viestit: 5111
- Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
- 14
- Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland
Tänään tullut tekstipäivitys:
*****
4.10.
Päivän aikana saatuun tietopakettiin ei sisältynyt ainuttakaan paikannusta edelliseltä päivältä. Tämän vuorokauden ajalta saatiin vain yksi GPS-paikannus. Sen mukaan Ilmari lensi 27 km/h hetkellisellä nopeudella kello 09 paikallista aikaa keskeltä Välimerta, 320 km jokseenkin suoraan itään Maltalta! Sen lisäksi saatiin kaksi tarkkuusluokan ”0” Doppler paikannusta, joiden mukaan Ilmari oli seuraavan kuuden tunnin aikana edennyt 215 km ja sen jälkeen kahden tunnin aikana 109 km. Tuolloin, eli kello 18 paikallista aikaa Ilmarilla oli edessään vielä viivasuoraan yli 270 km matka Libyan rannikolle. Käytettävissä olevan puutteellisen tiedon mukaan Ilmari olisi lähtenyt merelle Tiranan kohdalla, jolloin yhtenäisen merimatkan pituudeksi tulisi vähintään 1160 km. Toivottavasti kolmen päivän kuluttua tuleva tietopaketti täsmentää nyt saatua kuvaamme Välimeren ylityksestä!
*****
Teksti Pertti Saurola, Luonnontieteellinen keskusmuseo
*****
4.10.
Päivän aikana saatuun tietopakettiin ei sisältynyt ainuttakaan paikannusta edelliseltä päivältä. Tämän vuorokauden ajalta saatiin vain yksi GPS-paikannus. Sen mukaan Ilmari lensi 27 km/h hetkellisellä nopeudella kello 09 paikallista aikaa keskeltä Välimerta, 320 km jokseenkin suoraan itään Maltalta! Sen lisäksi saatiin kaksi tarkkuusluokan ”0” Doppler paikannusta, joiden mukaan Ilmari oli seuraavan kuuden tunnin aikana edennyt 215 km ja sen jälkeen kahden tunnin aikana 109 km. Tuolloin, eli kello 18 paikallista aikaa Ilmarilla oli edessään vielä viivasuoraan yli 270 km matka Libyan rannikolle. Käytettävissä olevan puutteellisen tiedon mukaan Ilmari olisi lähtenyt merelle Tiranan kohdalla, jolloin yhtenäisen merimatkan pituudeksi tulisi vähintään 1160 km. Toivottavasti kolmen päivän kuluttua tuleva tietopaketti täsmentää nyt saatua kuvaamme Välimeren ylityksestä!
*****
Teksti Pertti Saurola, Luonnontieteellinen keskusmuseo
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
"tantan" arvauskilpailuun Ilmarin talvehtimispaikasta sanoisin Ilmarin tähänastista reittiä seurattuani ja verrattuani sitä viime syksyn Jukan syysmuuttoon, niin yhä enemmän alkaa näyttää kohdemaana olevan Kamerun, ja jos se sinne päätyy niin todennäköisesti Lagdo tekojärven ympäristöön. Kartalta ei aivan selviä niin tarkkaan mihin kohtaan järventantaan, mutta jos paikkavalinnaksi tulee Benoue joen suisto, niin sen erottaa kartalta. Löytäisi vielä saman tähystys/levähdyspuun niin sehän vastaisi lottovoittoa. Sitä tuskin saamme selville, ellei siellä joku paikallinen lintuharrastaja saa näköhavaintoa tarpeeksi läheltä ja ilmoittelisi siitä tänne Ilmarin kotimaahan.