Terveisiä luonnosta

LcAdmin
Site Admin

Terveisiä luonnosta

Viesti Kirjoittaja LcAdmin » 27 Syys 2010 05:41

Aloita uusi keskustelu tästä..

Millan
Registered user

Viesti Kirjoittaja Millan » 27 Syys 2010 11:38

Syksyinen näky!
Kökarin rantavedessä nähtynä juuri menneenä viikonloppuna. Olipa minulle ensimmäinen kerta nähdä meduusoita. ;)
Kuva
Kuva

Wikipedia kertoo näin:
"Suomen vesialueilla Itämeressä elää vakituisesti yksi meduusalaji, korvameduusa (Aurelia aurita). Sitä tavataan syksyisin."
Marita...sääksikummitäti

Moose
Registered user

Viesti Kirjoittaja Moose » 27 Syys 2010 13:09

Niinpä, samasta paikasta minäkin sain kameraani meduusan, joka ponnekkaasti tuossa ui eteenpäin. Ylempänä näkyy toisen yksilön apilakuvio vaaleanpunaisina renkaina.
Kuva
- Time is simply one possible order of events - A. Einstein

stadinmummo
Registered user

Viesti Kirjoittaja stadinmummo » 27 Syys 2010 16:37

Että osaavat olla herkkiä nuo meduusat.
Olenkin miettinyt, mikä ero niillä on, kun toisessa on vaaleanpunainen ja toisessa vedensininen kuvio? :unsure:
A bird does not sing because it has an answer; it sings because it has a song. - Chinese proverb

Millan
Registered user

Viesti Kirjoittaja Millan » 27 Syys 2010 17:57

Kyllä ne taisivat olla kaikki apilakuviot vaalenpunaisia, vaikka kuvissa näyttävätkin erivärisiltä.
Hämmästelin ihmeissäni niitä ja niiden hidasta lillumista ja kuin odottavaa liikettä. Kertoivat siellä muuten, että nämä eivät polttiasmeduusoja.

Moosen kuvat ovat tosi hyviä otoksia!
Marita...sääksikummitäti

Moose
Registered user

Viesti Kirjoittaja Moose » 27 Syys 2010 18:02

Meduusoja etsiskellessäni osusin linkkiin, jossa voi ilmoitella meduusahavainnoista http://www.itameriportaali.fi/fi/ajanko ... havainnot/. Ei meidän havainnost nyt niin kovin runsaita olleet että niistä ilmoittelisin...

Millan
Registered user

Viesti Kirjoittaja Millan » 27 Syys 2010 20:15

Ihmettelyä tuotti menneenä viikoloppuna medusoiden ohella myös luonnollinen kallion syli, jossa oleva vesi paitsi muodosti pienen "järven", niin se sai kiven muodon näyttämään näin kulmikkaalle.
Kuva
Marita...sääksikummitäti

stadinmummo
Registered user

Viesti Kirjoittaja stadinmummo » 27 Syys 2010 20:35

Millan, Suomenlahden saaret ovat täynnänsä ihania luotoja - pitää vaan päästä tarpeeksi kauas, sillä tiirat ja lokit ovat valloittaneet lähiluodot. Niissä on tällaisia kallion sylejä, ja vesi on aikojen myötä hionut mitä ihmeellisempiä muotoja. Olen löytänyt niiiin ihania "jalokiviä" näistä lampareista. Pikkulikkana jalokivet olivat esim. sydämenmuotoisia graniitteja, joissa oli jokin juova. Niitä ei tuotu pois, vaan ne jätettiin kalliolle lepyttämään ludon hengettäriä kiitokseksi. Ihmeen kauan ne olivatkin sitten tallessa kauniisti aseteltuina. Olisi muuten mukava käydä katsomassa, vieläkö olisi jotain jäljellä - tuskin. :headroll: :grin_2:
A bird does not sing because it has an answer; it sings because it has a song. - Chinese proverb

Millan
Registered user

Viesti Kirjoittaja Millan » 28 Syys 2010 08:43

Sydämellinen tervehdys maan kaukaisuudesta, vielä menneeltä viikonlopulta! :smilie_wet_150:
Kuva
Marita...sääksikummitäti

Peikko
Registered user

Viesti Kirjoittaja Peikko » 28 Syys 2010 09:32

Ihana kuva, Millan! :hearts:

Teppana
Registered user

Viesti Kirjoittaja Teppana » 28 Syys 2010 16:13

Pari vikkoa sitten Porkkalan tien varrella olevalla pellolla kurjet ja hanhet olivat kokoontuneet tankkaamaan,
yhtäkkiä kaikki linnut lähtivät kaakattaen lentoon, taivaalle oli ilmestynyt merikotka kaartelemaan ja kohta joukkoon liittyi myös hiirihaukka.
Olipa mahtava näytelmä (kuvassa ei näy merikotkaa eikä hiirihaukkaa)
Kuva
- Aikainen lintu madon nappaa -

Oma
Registered user

Viesti Kirjoittaja Oma » 29 Syys 2010 09:15

Kauniin hetken olet tallentanut, Teppana. Isot linnut, okrankeltainen pelto, vielä vihreänä olevat puut ja pensaat sekä kirkas, sininen taivas. :D

stadinmummo
Registered user

Viesti Kirjoittaja stadinmummo » 29 Syys 2010 10:23

Aamupäivää! Olen kuunnellut tänä aamuna taas radiota.
Muistutettiin tämän iltaisesta ohjelmasta, laitan tähän osioon ilmoituksen, että tänään alkaa taas sopivasti Luonto-Suomen tarinailta klo 19.06-20.00.

Molly
Registered user

Viesti Kirjoittaja Molly » 01 Loka 2010 21:36

:fall: Minä,romanttinen idealisti, vietin viikon Oulussa ja myös mökillä Perämeren rannalla. Ilmat suosivat, päivisin todella kaunista ja lämmintä. Öisin pakkasta. Pakkanen ei haitannut, sillä mikäpä on mukavampi ääni, kuin vanhassa hellassa iloisesti rätisevät koivuklapit :prayer: Lintuja oli tosi vähän, kuten on ollut koko menneenä kautena tuolla. Joitakin pikkulintuja kokoontui parvissa ennen muuttomatkaa, oli siellä muutama laulajakin. Tuttujen vesilintujen puute häiritsi :wassat: Metsäkoneiden jyrinä tuntuu porautuvan tuohonkin idylliin.Mulla alkaa olla vahva tunne siitä, että häiritsemme tosi pahasti luonnon omaa rytmiä. Jos voittaisin paljon rahaa, niin ostaisin pelkkää metsää, jolle anoisin suojelua.
Mutta mutta pois synkistely :fall: Kantakaupungissa asuvana en edes muistanut, kuinka aavemaisen kaunis kuutamo voi olla. En myöskään muistanut, kuinka upea tähtitaivas parhaimmillaan on. Tähdenlennon kun näkee, niin voi toivoa :prayer:
Yksi ainoa kuva tähän loppuun......kynttilä vanhalla lasiverannalla.

Kuva
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-

Peikko
Registered user

Viesti Kirjoittaja Peikko » 03 Loka 2010 09:12

Minä olen Molly, surrut samaa asiaa ja hauskaa on, että juuri mietin samaa ratkaisua! Lottovoitto ja ostan paaaljon metsää suojeltavaksi :D :treehug:
Laitan tähän vielä aamukahvilaankin liittämäni sulkavisan, jos joku ystävällisesti päästäisi minut piinasta ja tunnistaisi varsinkin tuon pienemmän sulan :ornithologist:
Kuva

Ihanaa syksyistä sunnuntaita :fall:

Moose
Registered user

Viesti Kirjoittaja Moose » 03 Loka 2010 10:48

Huomenta! Mahtaisko olla nuoren kanahaukan sulka tai mahdollisesti jonkin ison metsälinnun sulka, naaraan...? :smiley3919: Siis se pienempi.

Molly
Registered user

Viesti Kirjoittaja Molly » 04 Loka 2010 08:51

Huomenta Peikko ja muutkin :fall: Lottovoittoa odotellessa voi lukea seuraavan hyvän uutisen :treehug:

All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-

Moose
Registered user

Viesti Kirjoittaja Moose » 04 Loka 2010 15:50

Maija
Registered user

Viesti Kirjoittaja Maija » 04 Loka 2010 17:19

Oi miten mukavan osion olette tänne perustaneet. KIITOS
Ihania kuvia ja tarinoita olette jo jakaneet... Tämän metsän minä hankkisin, jos sen ... :fall: Kuten näkyy "aarni"- tunnelmista minulla on huoli, ettei tätä pientäkään länttiä, n 800x500m, ole enää kauan. Yhdessä kulmassa puita oli jo kaadettu. :cry:
Minun "röllisuppismetsäni" Sastamalan suunnalla jo yli kymmenen v. ajan on ollut aina antelias, mutta näin antelias ei vielä koskaan. Hämmästyin, kun tajusin, ettei siellä ennen minua ollut käynyt vielä kukaan (paikalliset), kuten aik. vuosina. Kaikille on riittänyt, mutta nyt päätin, jos ei muille kelpaa, minulle kyllä... Saalis oli huikeat 250 l neljässä päivässä suppiksia ja lisäksi mustatorvis., herkkutatteja, kehnäsieniä ja l.kääpiä.
Läheiset, ystävät ja naapurit :loveshower:
P.S. Siispä olen jakanut ensimmäiset joululahjani :happyg: :happyg: :happyg:

Kuva
Kuva
Kymmenen senttimetrin korkuisille huipuille on vaikeinta kiivetä. Stanislaw Jerzy Lec

Millan
Registered user

Viesti Kirjoittaja Millan » 04 Loka 2010 22:50

Peikko kirjoitti: Laitan tähän vielä aamukahvilaankin liittämäni sulkavisan, jos joku ystävällisesti päästäisi minut piinasta ja tunnistaisi varsinkin tuon pienemmän sulan :ornithologist:
Kuva

Ihanaa syksyistä sunnuntaita :fall:
Hei, Peikko!

Kun omat tiedot ja kokemukset eivät yltäneet sulkien tunnistamiseen, niin käännyin sääksiasiantuntijamme, Matts Finnlundin puoleen. Ja tässä vastaus:

Hei!

Varsinkin kirjava sulka näyttää tutulta kanalinnun pyrstösulalta. Väittäisin että kyseessä on koppelo (naarasmetso) ja veikkaisin, että siipisulkakin on samasta linnusta. Naarasteeren pyrstösulka on myös samanlainen, mutta pienempi. Kuvasta ei kokoa pysty hahmottamaan.

Terveisin Matts

Marita...sääksikummitäti

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Terveisiä luonnosta”