Terveisiä luonnosta

ÄlläPee
Registered user

Re: Terveisiä luonnosta

ViestiKirjoittaja ÄlläPee » 09 Huhti 2017 19:43

Tänään on sadellut hiljalleen lunta ja on n. 3 astetta plussan puolella. Hanget ei ole juurikaan vajonneet, edelleen mittarissa on 80 sm! Muutaman päivän on pihalla mustarastas etsinyt murusia talven ruokailijoiden jäljiltä, lisää olen vienyt kaikenlaista syötävää, kakunmurusia ,pullaa, kuorittuja auringonkukansiemeniä. Laulua ei rastas ole vielä yritellyt , peipposet on kyllä luritelleet. :ugeek:

Kulkuri
Registered user

ViestiKirjoittaja Kulkuri » 10 Huhti 2017 17:49

Lokit ovat löytäneet tiensä kynnöspellolle.
Seuraan vaan ikkunasta tässä naputellessa. Niin pitkälle luontoon olen päässyt :lol:

Sedna
Registered user

ViestiKirjoittaja Sedna » 11 Huhti 2017 14:34

Viikonvaihteessa alkoi lintulautojen alapuolella kova vilske. Peipposten lisäksi tuli kaksi mustarastasta, punarinta ja vihervarpusia. Urpiaiset ovat varmaan oikaisseet suoraan pohjoisemmaksi. Entinenkin ruokakunta on ahkerasti syömässä. Ruokaa pitää nyt heitellä maahankin, pähkinöitä olen hieman murskannut. Muutaman päivän päästä luvataan 10 asteen yöpakkasia ja lunta tulee jo nyt.
Joella on lehden mukaan jo kuutisenkymmetä joutsenta. Siellä on ruokintapaikka. Mimmuhan se varmaan siirtää tänne uutisen venäjällä "rengastetusta" joutsenesta, joka on ensin herättänyt hämmästystä.

Eila
Registered user

ViestiKirjoittaja Eila » 12 Huhti 2017 07:31

Aamukahvillani parvekkeella peipposten laulua kuunnellessa huomasin taas kanahaukan naapuritalon pihalla olevan koivun latvassa auringonnousua katselemassa. Kiirettä ei ollut minnekään , ei etsinyt mitään - oli tainnut aamiaisensa jo syödäkin. Mutta eipä kauan tarvinnut haukan oleilla paikallaan , sillä varisten puskaradio toimi. En ymmärrä , kuinka tieto näillä linnuilla kulkee , sillä kuin tyhjästä varikset tulivat paheksumaan haukkaa sillä seurauksella , että lähdettävä oli varisten hätistellessä matkaan. Yhtään varista ei alunperin ollut missään , mutta äkkiä löytyi porukkaa " vihollista " pois häätämään.

Muuten olikin rauhallista , kalatiiroja lensi yli joitain.

Eilinen lumipyrykin on muisto vain - taas on uusi aamu. :smilie_wet_150:
Liebe oder Freundschaft ist das Einzige das wächst, wenn man es teilt.
Love or friendship is the only thing that grows up if you share it .

marksaa
Global Moderator

ViestiKirjoittaja marksaa » 12 Huhti 2017 08:28

Menin myös palkongille katsomaan kevään heräämistä ja .............. sieltä niitä tuli parijonossa valkoposkihanhia 8-10 ainakin.
Ne syövät kaiken, mikä on maasta noussut, eilen oli menny kaikki krookukset. Skillat olivat jättäneet, no pupuillekaan ne ei kelpaa.
Tuossa rannassahan ei ole vielä edes kaupungin istuttamat narsissit nousseet, vai onko ne jo syöty?

Jätöksistä, pötkylöistä, päätellen, eilinen porukka oli varmaan ollut nyt aamuista isompi.

Pari yötä takaperin kävin kuutamoa ihailemassa aamuystä n. 4 maissa, vilkaisin myös pihanurmikolla ja oli runsaasti yövieraita.
Vilkaisin vaan yhdestä ikkunasta ja lokkeja oli ainakin 25 - 30 ja jokainen tempo kastematoja minkä ennättivät.

Valkoisia räiskeitä on koko asfaltti ja kiveys täynnä. Auton ylikin oli muutama lennähtänyt ja "käyntikortin" jättänyt.

... ja minähän olen lintujen ystävä :ifly: Siivoomisesta en pidä, kakkajuttu.
No kohta ne lähtee pesintähommiin...

Teppana
Registered user

ViestiKirjoittaja Teppana » 12 Huhti 2017 10:32

80-luvulla valkoposkihanhia näki ainoastaan arktisen muuton aikaan niiden ylilentäessä tundralle pesimään. Pari tarhakarkulaista sekä Korkeasaaresta ihmisen vapaaksi luontoon päästämät vapot ovat alku nykyiselle valkoposkihanhien runsastumiselle
- Aikainen lintu madon nappaa -

Eila
Registered user

ViestiKirjoittaja Eila » 13 Huhti 2017 06:59

Lumihiutaleita hiljalleen sataa maahan lumivalkoiseen ... Täällä lännessä yön aikana onkin ilmaantunut paksu lumipeite maahan ja lisää tulee. Muutamat naakkapariskunnat nojailevat toisiinsa lähipuiden oksilla - peipposten laulu on täysin hiljennyt. Ei ole vielä talvi ohitse meilläkään täällä !

Murri
Registered user

ViestiKirjoittaja Murri » 13 Huhti 2017 08:58

Talvinen on tosiaan nyt säätila. Viime viikolla punarinta jo lauleli niin kauniisti, nyt on hiljaista.
Toivotaan että lumen tulo jo loppuisi ja linnut pääsisivät taas nauttimaan Suomen keväästä!
Aamulenkillä oli surullinen näky kun töyhtöhyyppä oli tien vieressä menehtyneenä, auton kanssa törmäyskurssilla varmaan :(

Eila
Registered user

ViestiKirjoittaja Eila » 13 Huhti 2017 13:27

Kuka tänne ensin ehti,
kehuskeli leskenlehti.
Minä ensin nostin pään
kevään valoon lempeään.

Sinivuokko huusi näin:
katsokaa myös tännepäin!
Siniseksi metsän teen,
iloiseksi pientareen.

Valkovuokko huokaisi:
minä tulin viimeksi.
Värejä ei riittänyt.
Silti olen kiittänyt.

Joka väri vuorollaan
kukkimaan saa harmaan maan.
Lumi saapuu aikanaan.
Valkoistakin tarvitaan.

Anna-Mari Kaskinen

Hyvää pääsiäistä kaikille ! :flowers:

marksaa
Global Moderator

ViestiKirjoittaja marksaa » 15 Huhti 2017 14:26

Kiitos Eila Pääsiäisen toivotuksesta ja ihanasta runosta.

Mä kävin tuolla Suomenojan lintu-altaalla ja näin mitä pitikin mustakurkku-uikkuja, jotka on niitä tosi harvinaisia ja tää on niiden kotilätäkkö,
ollut aina.
Sit mä keräsin risuja/varpuja, ko teen uuden lentoluudan, viime vuonna oli nii pirun kovat pirskeet Kyöpelinvuorella, et luuta meni tosi huonoon
kuntoon ja kuparipannu hävis.

phpBB [video]

Mai-Lis Könönen Noitain Yö
Mailis-Lasse Könönen

Kulkuri
Registered user

ViestiKirjoittaja Kulkuri » 15 Huhti 2017 19:34

Minä olin jo ukolle ehdottamassa, et ostetaan tästä tontti, sit jätetään joen rantaan puita ja yksi sellainen puu, johon laitetaan sääksen pesä. Minä voisin terassilla katsella päivät, miten edistyy. Kamerankin vois asentaa-

http://www.etuovi.com/kohde/9587358

Sit tulikin ajatus itikoista (hyttysistä), joita en halua :oops:

Eila
Registered user

ViestiKirjoittaja Eila » 16 Huhti 2017 14:49

Ihanaa , kun marksaan luuta on loistotämmissä ja eikun menoksi !!! Mulla pääsiäispupuna hakee munia pöheiköstä ... :bunny: :hatch:

Ja ei sitte sen kauniimpaa paikkaa ole , kuin Kulkurin etuovi - ilmoituksessa ! Mutta tosiaan - ne pahalaiset hyttyset ... : :puzzled:

Murrilla surullinen töyhtöhyypän lähtö - siinäkin oli taas viaton liikenteen uhri . :(

Minä kahvia nautiskellessani parvekkeella aamukarvanteella näin jälleen "ystäväni" kanahaukan. Tällä kertaa sekalainen seurakunta naakkoja , variksia ja mustavariksia hääti haukkariepua pois nurkista.
Mielessä kävi ajatus , että missähän tämä kanahaukka pesii ? Tästä on lyhyt matka metsään, on paljon puita ja omakotialueen reuna - aluetta.
No - onhan täällä kanahaukalla paljon syötävää , kun naakkoja on suuria parvia päivittäin liikkeellä näilläkin main.
Mutta ei ole helppoa haukan elämä , niin paljon saa vihamielistä kohtelua muilta linnuilta - menipä mihin tahansa siipiään lepuuttamaan , aina tulee joku paheksumaan. Kaikilla kumminkin on oma elämänsä ja tehtävänsä . :ifly:

timppa
Registered user

ViestiKirjoittaja timppa » 18 Huhti 2017 18:35

Tuossa n. 500 kilsan ajomatkalla näin varmasti satoja joutsenia ja kymmeniä kurkia. Ja sitten parven jotain pitkänokkaisia pienempiä lintuja pellolla, ehkä lehtokurppia tai taivaanvuohia, mutta etäisyys ja ohiajo ei mitään tunnistusta mahdollistanut. Pyhäjoella erityisesti oli suuria joutsenparvia ja yhdellä pellolla kymmenkunta kurkea sulassa sovussa useamman kymmenen joutsenen seassa.

Untuvikko
Registered user

ViestiKirjoittaja Untuvikko » 18 Huhti 2017 23:13

Pääsiäisen aikana kävelin ja potkukelkkailin noin 75km noin 55-60cm paksulla jäällä...viikkoja ainakin kolme ennenkuin sääksien apajat täällä aukeavat.l
Vähäiset sulapaikat virtaavissa paikoissa yöpakkasten jäljiltä eivät ehtineet sulaa edes aurinkoisina päivinä, kolmisen viiikkoa sitten ilmestyneet joutsenetkin kadonneet. Reissuhavantoihin kettu, saukko ja kaiken kruunaava, luotokiveltä lentoon lähtenyt merikotka.. niitä pyörii nyt täälläuseita....
saattaa norppien kuuteissakin tapahtua harvennusta

ÄlläPee
Registered user

ViestiKirjoittaja ÄlläPee » 19 Huhti 2017 20:36

Yöllä aina toistakymmentä astetta pakkasta ja päivisin pari astetta lämmintä. Lumi ei ole vajonnut juuri ollenkaan, 80 sm vielä mittarissa ja mitä myöhemmin lumet sulaisivat sitä parempi keväästä tulee (minun mielipide/huomio). Tänään oli pihalla n. 20 peipposta etsimässä murusia kupuihinsa. Kuusamossa on bongattu harvinaisuus Amerikantavi.
:ugeek:

Teppana
Registered user

ViestiKirjoittaja Teppana » 20 Huhti 2017 08:53

Birdlife Suomi lintutilanne 18.4.

Kulkuri
Registered user

ViestiKirjoittaja Kulkuri » 22 Huhti 2017 19:37

Minä luulen, et istun liikaa tämän ruudun ääressä seuraten sääksien ja kotkien elämää.

Istuin juuri terassilla ja olin kuulevinani sääksen kutsuhuudon :shock:

Onhan tässä lähellä järviä, et ei sen puoleen, mut...

Teppana
Registered user

ViestiKirjoittaja Teppana » 23 Huhti 2017 09:09

Birdlife Suomi: Tunnista 100 lintulajia

ootteko ottaneet haasteen vastaan ? mulla 98 lajia tällä hetkellä :D

marksaa
Global Moderator

ViestiKirjoittaja marksaa » 23 Huhti 2017 09:59

:2thumbsup:
Kyllä varmaan kuljeskelet pitkän putken kanssa... upeeta

Teppana
Registered user

ViestiKirjoittaja Teppana » 23 Huhti 2017 10:46

marksaa kirjoitti::2thumbsup:
Kyllä varmaan kuljeskelet pitkän putken kanssa... upeeta

no pääasiassa vain kiikarit mukana, kun kuljen fillarilla, kävellen tai julkisilla, autoa en omista :D
toki putki jäi perintönä edesmenneeltä mieheltäni ja se lähtee mukaan järjestetyille linturetkille
Haastetta riittää: kylmää, aamuyön herätykset ja joskus nälkääkin, kun ei malta syödä eväitä :D
mutta kyllä on sen väärti harrastus
:ornithologist:

Palaa sivulle “Terveisiä luonnosta”