Haarahaukka, Latvia - Black kite, Latvia 2020

Avatar
jatta
Registered user
Viestit: 3351
Liittynyt: 10 Huhti 2010 17:10
14
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja jatta »

Huomenta haarahaukan pesälle ja meille seuraajille! Aamulla paikalle olivat ehtineet harmaavarpainen ja yksi toinen, joka antoi ääninäytteen kuin jostain soittimimesta - väräjävä pitkä sointi. Haukkojen kiireet ovat jo alkaneet ja pesä tyhjä. Nopeus ja sähäkkyys tarvittaessa ovat näille kaunottarille ominaista ja se on mieleen.
Viimeksi muokannut jatta, 14 Heinä 2020 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Teppana
Registered user
Viestit: 8515
Liittynyt: 02 Loka 2009 10:45
14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Huomenta, täällähän nuorin harmaavarpainen ihan yksinään aamupalalla 👍

Kuva
© Latvijas Dabas Fond
- Aikainen lintu madon nappaa -
Avatar
Teppana
Registered user
Viestit: 8515
Liittynyt: 02 Loka 2009 10:45
14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Teppana »

näyttäisi olevan siili ateriaksi
Kuva
© Latvijas Dabas Fond
- Aikainen lintu madon nappaa -
Avatar
jatta
Registered user
Viestit: 3351
Liittynyt: 10 Huhti 2010 17:10
14
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja jatta »

Se on ollut vaeltava siili. Aamulla takarajalla. Päivällä harmaavarpainen siirsi sitä keskemmälle. Sitten tuli emo ja otti siilin käsittelyyn alkaen syöttää sitä harmaavarpaiselle. Siili siirtyi siinä tohinassa tähän etureunalle. Kelpaa nyt joukolla ihmetellä tuota vaeltavaa siiliä. Jotkut haarahaukat lentelevät jo vapaassa tilassa puun takana, olin näkevinäni. Paitsi että itse ovat sopuisia, ei ole tainnut olla ulkoisia uhkiakaan.
Avatar
Teppana
Registered user
Viestit: 8515
Liittynyt: 02 Loka 2009 10:45
14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Teppana »

harmaavarpainen siinä kurkkii pesälle :D
Harmittavan reitin oli siili valinnut, koitui kohtalokseen :(


Kuva
© Latvijas Dabas Fond
- Aikainen lintu madon nappaa -
Avatar
jatta
Registered user
Viestit: 3351
Liittynyt: 10 Huhti 2010 17:10
14
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja jatta »

Tilanne on sama kuin kuvassa edellä paitsi, että harmaavarpainen on näkymättömissä. Se usein oleskelee vasemmalla alemmalla oksalla ja osaa hyvpätä sieltä taitavasti reunalle pesään, joka on täynnä perheen muuta väkeä. Sinnehän on muodostunut miltei kerrosvoileipä, kun moneen kertaan siirretyn siilin rinnalle on tuotu kontiainen. Ajattelin juuri, kuinka pesät säilyvät puhtaina, kun viimeisetkin rippeet etsitään ja syödään. Miten käynee tuolle ruodolle ja siilillekin loppujen lopuksi kun nämä linnut jopa tuovat jätteitä yms pesälle.
Avatar
jatta
Registered user
Viestit: 3351
Liittynyt: 10 Huhti 2010 17:10
14
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja jatta »

Mikäs ennustajaeukko minä eilen olin, kun jätteistä aloitin puhua. Nyt lintuja ei näy, mutta joku on tuonut todella jätettä pesälle. Onko siellä miesten housunriekaleet vai mitä paksumpaa kangastavaraa? Ruoto ja siilistäkin osa on vielä tallella. Teppana tietänet, muuttuuko meno pesällä tällaiseksi, kun poikaset ovat irtautuneet pesästä. Eikös haarahaukat sentään olleet siivoneläjiä pesinnän aikana?
marksaa
Global Moderator
Global Moderator
Viestit: 15385
Liittynyt: 11 Helmi 2012 14:21
12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marksaa »

***
Ainoo mitä tiesin haarahaukoista keväällä, oli luonto-ohjelma Australiasta, osaavat levittää tulipaloja
Yhden tarinan kai silloin toinkin tänne

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005519189.html
Avatar
jatta
Registered user
Viestit: 3351
Liittynyt: 10 Huhti 2010 17:10
14
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja jatta »

marksaa, muistan tuon juttusi. Pidän hyvänä sitä, että myös lintujen varsinaisessa pesäelämässä näkymättömiä puolia tuodaan esiin. Seuraajana tulee huomioitua herkät, kauniit vähän jännittävät ja pelottavatkin vaiheet, mutta osa linnun kokonaisuutta jää tietämättä ellei joku kerro tai Wikipediaa lue. Ollaan täällä muuten hienotunteisia, kun olin kirjoitellut hiirihaukoista niin kukaan ei osoittanut sormella. Korjailin aamulla pari kohtaa. Mietin, että mistä voisi lukea tutkimuksia tilastoineen näistä linnuista, joista kerätään aineistoa ja millaiseksi hyödyksi aineistot ovat.
Avatar
Teppana
Registered user
Viestit: 8515
Liittynyt: 02 Loka 2009 10:45
14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Teppana »


Totta puhut jatta, pesälle on tuotu läjä jätettä, nää kun rakastaa "rätei ja lumpui" kuin Hietanen konsanaan :D
Mulle on haarahaukka ollut kyllä tuttu laji jo pitkään. Pikkuhiljaa niitä on ruvennut näkymään meilläkin runsaammin. Sen kummempaa tutkimusaineistoa ei minulla ole tiedossa, itse lueskelen erilaisista lintuoppaista, joita minulla on ihan runsain mitoin. Ja opin myös ornitologi kavereiltani sekä kiikarin ja kaukoputken läpi maastossa :D
Haarahaukan sukulaista isohaarahaukkaa on myös nähty harvinaisempana Suomessa, on tosi upea värikäs lintu.


Kuva
© Latvijas Dabas Fond
jatta, huomasin ne sun hiirihaukka kirjoituksesi, mutta eipä ne haitanneet :D
- Aikainen lintu madon nappaa -
Avatar
Teppana
Registered user
Viestit: 8515
Liittynyt: 02 Loka 2009 10:45
14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Korjaus edelliseen viestiini :
Ei Hietanen rakastanut rätei ja lumpui, vaan Mäkilä
Viimeksi muokannut Teppana, 20 Heinä 2020 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aikainen lintu madon nappaa -
Avatar
Teppana
Registered user
Viestit: 8515
Liittynyt: 02 Loka 2009 10:45
14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Teppana »

vielä täällä kaikki kolme nuorta käyvät etsimässä pesältä syötävää
Ensin kävivät kaksi vanhempaa :D :D

Kuva
sitten harmaavarpainen nuorin, jotain napsi pesältä ja senjälkeen kävi tutulle vuoteelle lepäämään :smiley1453:
Kuva
© Latvijas Dabas Fond
- Aikainen lintu madon nappaa -
Avatar
jatta
Registered user
Viestit: 3351
Liittynyt: 10 Huhti 2010 17:10
14
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja jatta »

Kangasmateriaali on tallessa. Yksi haukka lensi pesän ohi oksalle vasemmalle kuin ns elosalama. Kyllä näkee, miten lentotaito ja lentoon lähtö ovat kehittyneet teräviksi ja nopeiksi.
Telle
Registered user
Viestit: 1634
Liittynyt: 18 Syys 2011 20:09
12
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Telle »

Onko kamera liikahtanut,vai mitä tapahtnut kun pesästä näkyy vain puolet,ihan kuin puun runko peittäisi koko oikean puoen
Avatar
jatta
Registered user
Viestit: 3351
Liittynyt: 10 Huhti 2010 17:10
14
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja jatta »

Hyvä havainto, Telle. Näin eilen ja ajattelin nopeasti sen olevan samaa kuin aiemmin eli yksi haukoista oli laittanut verhot eteen. Silloin toki hahmo liikkui ja sulat näkyivät. Nyt on joku muu asia kyseessä. Ehkä kamera on liikkunut. Harmi.
Lukittu