Syysmuutto 2014 - Fall migration 2014
Kahlasin läpi Heikin paikannukset 9.10 eteenpäin josko reitiltä löytyisi jotain mikä olisi syynä tähän epätoivoiseksi johtaneeseen tilanteeseen mutta eipä matkan varrelta löydy juurikaan mitään erikoista ennen saapumista tuonne viimeisille paikannuksille. Ainut mikä pistää silmään on se,että paikannuksien saannissa on jotain ongelmia, on pitkiäkin jaksoja joilta ei ole tietoja saatavilla. Sempä vuoksi toivonkin, että kyse on teknisistä ongelmista…mutta pahalle näyttää silti nuo viimeiset paikannukset…todella pahalle.
Kuviin olen lisännyt päiväyksen ja kellonajan lisäksi nopeuden/korkeuden. Lisäksi merkkasin kaikki lentosuunnat mitä oli saatavilla noiden paikannustietojen perään.
Josko joku löytäisi kuvamaratoonistani jonkin ”viisasten kiven” mitä on tapahtunut tai tapahtumassa…
Tuossa tuo paikannusten listaus jossa on punaisella merkattu puuttuvat tiedot kokonaan
Sitten lähdetään matkaan 9.10 aamu kahdeksalta.
Kello 16 aikaan ollaan ilmeisesti etsimässä lepopaikkaa joka näyttää löytyvän maantien vierestä jostakin kanjonin/rotkon näköisestä paikasta
Seuraava paikannus yön jäljiltä on saatavilla vasta 10.10 klo 10:00. Klo 14 ollaan tuossa ja seuraava paikannustieto on saatavilla klo 22 jolloin Heikki on jo selkeästi yöpuulla
Yöpuun Heikki on nyt sitten löytänyt taas sähkölinjan isosta pylväästä. Vain Heikki löytää nuo sähkölinjat ja pylväät keskeltä aavikkoa
Klo 06:00 Heikki on nuokkunut vielä pylväässä mutta 08 ollaan jo reippaasti matkalla. klo 14 Heikki tekee ainakin paikannustietojen mukaan mielenkiintoisen käännöksen kohti vettä. Kun seuraa noita paikannuksia ja maisemia niin niiden mukaan Heikki ei ole hirveästi taas tankannut vaan on tehnyt reippaasti matkaa ( nälkä/nääntyminen syynä paikannusten loppumiseen?) Tuo mahdollinen käännös on ehkä merkki siitä, että Heikki on tehnyt välitankkauksen. Seuraava paikannustieto on vasta klo 22 joten arvoitukseksi jää tuo mahdollinen välitankkauskin.
tuossa tuo vähän suurempana
11.10 klo 22 ollaan jo yöpuulla ja karun näköisissä maisemissa…
Seuraavat paikannukset saatavilla 12.10 klo 10. Korkeutta ja nopeutta on ja lentosuunnatkin reittiviivan mukaisia eli hyvälle näyttää
12.10 klo 22 Heikki on jo levolla jonkin kivinyppylän päällä. Karu on maisema. Mitähän ihmisen kädenjälkeä on kukkulan kaakkoiskulmalla
13.10 paikannustietoja yhä vähemmän käytössä. Paikannukset on illalta kun Heikki etsii yömajaa jo itselleen
Ja tuota 13.10 klo 20 lähtien on arvoitus mitä Heikki puuhaa. Nopeudet näyttää nollaa, korkeudet on samaa luokkaa ja vain 1 lentosuunta on saatavilla. Minimaalisesti siis tietoa ja noiden saatavilla olevien tietojen perusteella jotain on tapahtunut! Loukkaantuminen, joutuminen saaliiksi, myrsky eli sääolot estää niin paikannukset kuin matkanteon...voi Heikki,mitä sielä tapahtui
16.10 ainakin lähetin on ollut liikkeellä mutta korkeustiedot ovat aivan samaa luokkaa ja nopeutta ei lainkaan paitsi yhdessä paikannuksessa josta myös suunta saatavilla. Tässä kohtaa kyllä herää kauhea ajatus siitä,että joku kuljettaa ainakin paikannuslaitetta jonkun vuorentasanteen laella...
lähetin antaa samaa tietoa 17.10...korkeus samaa aina vaan. Todella kyllä tuntuu pahalta,todella pahalta. Tuonneko se lähetin on hyljätty ja virta loppu...
Tässä vertailussa 2013 (vihreä) ja -14 reittiä 9.10 ...yöpymiset hämmästyttävästi samalla tasolla.
Tässä vertailu viimesyksyyn nyt sitten tuolla oletetulta katoamisalueelta. Huimat on erot korkeuksissa ja viime syksynä ei ole täällä pysähdelty....etäisyyttäkin reittien välillä on vain n.14,5 km...
voi Heikki missä olet...
Kuviin olen lisännyt päiväyksen ja kellonajan lisäksi nopeuden/korkeuden. Lisäksi merkkasin kaikki lentosuunnat mitä oli saatavilla noiden paikannustietojen perään.
Josko joku löytäisi kuvamaratoonistani jonkin ”viisasten kiven” mitä on tapahtunut tai tapahtumassa…
Tuossa tuo paikannusten listaus jossa on punaisella merkattu puuttuvat tiedot kokonaan
Sitten lähdetään matkaan 9.10 aamu kahdeksalta.
Kello 16 aikaan ollaan ilmeisesti etsimässä lepopaikkaa joka näyttää löytyvän maantien vierestä jostakin kanjonin/rotkon näköisestä paikasta
Seuraava paikannus yön jäljiltä on saatavilla vasta 10.10 klo 10:00. Klo 14 ollaan tuossa ja seuraava paikannustieto on saatavilla klo 22 jolloin Heikki on jo selkeästi yöpuulla
Yöpuun Heikki on nyt sitten löytänyt taas sähkölinjan isosta pylväästä. Vain Heikki löytää nuo sähkölinjat ja pylväät keskeltä aavikkoa
Klo 06:00 Heikki on nuokkunut vielä pylväässä mutta 08 ollaan jo reippaasti matkalla. klo 14 Heikki tekee ainakin paikannustietojen mukaan mielenkiintoisen käännöksen kohti vettä. Kun seuraa noita paikannuksia ja maisemia niin niiden mukaan Heikki ei ole hirveästi taas tankannut vaan on tehnyt reippaasti matkaa ( nälkä/nääntyminen syynä paikannusten loppumiseen?) Tuo mahdollinen käännös on ehkä merkki siitä, että Heikki on tehnyt välitankkauksen. Seuraava paikannustieto on vasta klo 22 joten arvoitukseksi jää tuo mahdollinen välitankkauskin.
tuossa tuo vähän suurempana
11.10 klo 22 ollaan jo yöpuulla ja karun näköisissä maisemissa…
Seuraavat paikannukset saatavilla 12.10 klo 10. Korkeutta ja nopeutta on ja lentosuunnatkin reittiviivan mukaisia eli hyvälle näyttää
12.10 klo 22 Heikki on jo levolla jonkin kivinyppylän päällä. Karu on maisema. Mitähän ihmisen kädenjälkeä on kukkulan kaakkoiskulmalla
13.10 paikannustietoja yhä vähemmän käytössä. Paikannukset on illalta kun Heikki etsii yömajaa jo itselleen
Ja tuota 13.10 klo 20 lähtien on arvoitus mitä Heikki puuhaa. Nopeudet näyttää nollaa, korkeudet on samaa luokkaa ja vain 1 lentosuunta on saatavilla. Minimaalisesti siis tietoa ja noiden saatavilla olevien tietojen perusteella jotain on tapahtunut! Loukkaantuminen, joutuminen saaliiksi, myrsky eli sääolot estää niin paikannukset kuin matkanteon...voi Heikki,mitä sielä tapahtui
16.10 ainakin lähetin on ollut liikkeellä mutta korkeustiedot ovat aivan samaa luokkaa ja nopeutta ei lainkaan paitsi yhdessä paikannuksessa josta myös suunta saatavilla. Tässä kohtaa kyllä herää kauhea ajatus siitä,että joku kuljettaa ainakin paikannuslaitetta jonkun vuorentasanteen laella...
lähetin antaa samaa tietoa 17.10...korkeus samaa aina vaan. Todella kyllä tuntuu pahalta,todella pahalta. Tuonneko se lähetin on hyljätty ja virta loppu...
Tässä vertailussa 2013 (vihreä) ja -14 reittiä 9.10 ...yöpymiset hämmästyttävästi samalla tasolla.
Tässä vertailu viimesyksyyn nyt sitten tuolla oletetulta katoamisalueelta. Huimat on erot korkeuksissa ja viime syksynä ei ole täällä pysähdelty....etäisyyttäkin reittien välillä on vain n.14,5 km...
voi Heikki missä olet...
Tarkan selvitysen olet tehnyt juuso! Kyllä vaikuttaisi siltä, että Heikki on mennyt loppumatkan jonkun suuren petolinnun kynsissä tai metsästäjien autossa vuoristossa! Surullista!
Mutta vielä toivotaan, että laitteessa on tilapäinen vika ja Heikki ilmestyy vielä kuvioihin, joko etelässä tai kesällä Lapissa!
Mutta vielä toivotaan, että laitteessa on tilapäinen vika ja Heikki ilmestyy vielä kuvioihin, joko etelässä tai kesällä Lapissa!
Ei tuolla katoamisalueella olekkaan vuorentasannetta vaan tuota kylää myöten maasto on melko tasaista n. 440m merenpinnan yläpuolella. Sateliittikuva antoi vaan vaikutelman,että kylä olisi jonkun vuoren alapuolella ja Heikki olisi kadonnut siellä vuorenlaen päällä.
13.10 N. klo 18 Heikki on ylittänyt tien ja tuohon aikaan korkeus on romahtanut lähes maanpinnalle, vain 30 metriin maanpinnan yläpuolelle. Tämän jälkeen korkeudet on olleet hyvin vähän maanpinnan yläpuolella joten on kyllä hyvin todennäköistä että Heikkiä on ammuttu tuolta tieltä käsin ja sen jälkeen Heikki on henkitoreissaan liikkunut sen mitä on kyennyt.
Kun vertailee paikannustietojen korkeuksia ja mitä GE näyttää alalaidassa aina sille kohtaa korkeutta meren pinnasta niin korkeintaan puusta puuhun on kyetty liikkumaan.
Kenties 17.10 jälkeen Heikki ei ole enää jaksanut vaan on nukkunut pois ja lähetin on sammunut virran loputtua...
13.10 N. klo 18 Heikki on ylittänyt tien ja tuohon aikaan korkeus on romahtanut lähes maanpinnalle, vain 30 metriin maanpinnan yläpuolelle. Tämän jälkeen korkeudet on olleet hyvin vähän maanpinnan yläpuolella joten on kyllä hyvin todennäköistä että Heikkiä on ammuttu tuolta tieltä käsin ja sen jälkeen Heikki on henkitoreissaan liikkunut sen mitä on kyennyt.
Kun vertailee paikannustietojen korkeuksia ja mitä GE näyttää alalaidassa aina sille kohtaa korkeutta meren pinnasta niin korkeintaan puusta puuhun on kyetty liikkumaan.
Kenties 17.10 jälkeen Heikki ei ole enää jaksanut vaan on nukkunut pois ja lähetin on sammunut virran loputtua...
Tero on poistunut Irakin ilmatilasta ja on nyt Saudi-Arabiassa, ilmeisesti jollain luonnonsuojelualuella. Viimeiset täpit ovat tänään aamupäivältä.
Tietääkö kukaan, onko Persinalahden valtioissa talvehtinut aiemmin suomalainen sääksi?
- Molly
- Registered user
- Viestit: 5111
- Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
- 14
- Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland
Kävin pikaisesti läpi kaikki aikaisemmat satelliittisääkset, eikä niistä ainakaan kukaan talvehtinut tuollaMimmu kirjoitti:Tietääkö kukaan, onko Persinalahden valtioissa talvehtinut aiemmin suomalainen sääksi?
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Melkoista "pommia" Tero näyttäisi valmistelevan. Veikkaisin kuitenkin että matka jatkuu kun tuolla ei ole "sademetsäilmastoa" missä nämä veijarit näyttää viihtyvän parhaiten. Eikä tuolla ole kyttäyspuitakaan muuta kuin pilvenpiirtäjiä... kai, eipä ole tullut tuolla(kaan) vierailtua vaan mielikuva on vaan tuo, kuuma,pilvenpiirtäjiä ja loputtomasti hiekkaa. Voi jäädä Terolta sushiateriat vähiin jos tuonne jää
Mutta...ootellaan
Mutta...ootellaan
Hiekasta puheen ollen...Birgit on onnistunut pääsemään "keskelle" Saharaa jatkoa ajatellen. Yli 2000 km kuumaa hiekka-aavikkoa odottaa lyhimmilläänkin. Toivottavasti ensikertalaisena hakee vähän viileämmän reitin vaikka lännen suunnalta jolta voi poiketa tarvittaessa vaikka tankkaamaan.
Ei tullut treffejä Samun kanssa näköjään, jolla on myös sama urakka edessä uudestaan.
Ei tullut treffejä Samun kanssa näköjään, jolla on myös sama urakka edessä uudestaan.
- tantta
- Registered user
- Viestit: 1919
- Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
- 14
- Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland
Ainoa tieto, jonka olen nähnyt koskien suomalaisia sääksiä Arabiassa on Luomuksen sivuilla "mielenkiintoisia rengaslöytöjä" vuodelta 2012 tammikuussa Jemenissä tavattu yksilö. Abu Dhabissa (ja ilmeisesti muissakin maissa niillä nurkilla) on oma "muuttamaton" pienehkö sääksikanta, ja alueella on todettu talvehtivan pohjoisempia sääksiä mm. fennoskandiasta
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
Alan Petrie arvelee 27.10. Loch Gartenin foorumissa Teron asettuvan Persianlahden rannalle.
On tuosta Teron menosta "taloudellisuus" kaukana... eksyksissäkö
Suoraa lentäen olisi 30.10 säästynyt n.tunti/n.30 km mikä on paljon kuumalla aavikolla. Kuumahan tuolla on koska Tero käy "yöpuulle jo ennen klo 14 päivällä paikannusten mukaan. Ja tankkauspaikat on vielä kaukana kaukana...en nyt oikein pidä tästä tilanteesta taas missä yksi ystävämme on
Suoraa lentäen olisi 30.10 säästynyt n.tunti/n.30 km mikä on paljon kuumalla aavikolla. Kuumahan tuolla on koska Tero käy "yöpuulle jo ennen klo 14 päivällä paikannusten mukaan. Ja tankkauspaikat on vielä kaukana kaukana...en nyt oikein pidä tästä tilanteesta taas missä yksi ystävämme on